Vos sprint naar tweede plek in Gent-Wevelgem

Marianne Vos heeft net naast de overwinning gegrepen in Gent-Wevelgem. Na een sterke koers van Team Jumbo-Visma en een spannende eindsprint finishte ze als tweede. Voor Vos was het pas haar tweede koers dit seizoen.

Al vroeg in de wedstrijd ontstond er een kopgroep van twee rensters. Zij kregen een maximale voorsprong van ongeveer drie minuten. Nadat de kopgroep op tachtig kilometer voor de streep teruggehaald werd, ontbrandde de koers op het lastige deel van het parcours.

Na de beklimming van de Baneberg bestond de kopgroep uit vijf rensters. Voor Team Jumbo-Visma was Anna Henderson onderdeel van deze groep. Nadat ook Coryn Labecki de oversteek wist te maken na de eerste beklimming van de Kemmelberg, had Team Jumbo-Visma twee afgevaardigden in de voorste groep. Het peloton zag het gevaar van de aanval en haalde de kopgroep terug.

Op de tweede beklimming van de Kemmelberg trokken de favorieten nog één keer de gashendel open. Vos klom met de besten mee en kwam met een selecte groep op de top. Later konden ook Labecki, Henderson en Riejanne Markus nog aansluiten.

Met nog vijfentwintig kilometer op de teller regende het aanvallen uit het peloton, maar niemand wist daadwerkelijk te ontsnappen. Ondanks alle aanvallen was een sprint van het uitgedunde peloton onvermijdelijk. In deze sprint wist Vos zich dankzij het werk van Labecki, Henderson en Markus goed te positioneren, maar kwam ze net te kort voor de zege.

"Ik had graag gewonnen, maar neem genoegen met de tweede plek."

Marianne Vos

Voor Vos was haar eerste Vlaamse klassieker van het jaar meteen een zware wedstrijd. “Het was een pittige koers. De sprint was ook nog lastig. Als je met zo’n grote groep aankomt, is het moeilijk goed te timen en Balsamo was ontzettend snel. Ik denk niet dat er veel fout ging. Het team heeft ontzettend goed werk geleverd tijdens de koers. We hebben geprobeerd de koers hard te maken en om mij uiteindelijk goed neer te zetten. Ik ben tevreden. Ik had graag gewonnen, maar het werd vandaag de tweede plek.”

Over een week staat de Ronde van Vlaanderen op het programma. “We gaan komende week goed naar de Ronde kijken en het een en ander verkennen om er volgende week weer te staan,” aldus een strijdbare Vos.