Van Empel debuteert voor Team Jumbo-Visma met klinkende zege in Baal

Fem van Empel heeft haar debuut voor Team Jumbo-Visma opgeluisterd met een overwinning in de X2O Trofee van Baal. De Nederlandse renster ging op nieuwjaarsdag in de eerste ronde direct in de aanval en liet haar koppositie geen enkel ogenblik meer afpakken.

Van Empel, rijdend in haar Europees kampioenstrui, sprak voor de start al uit blij te zijn om haar eerste cross voor de geel-zwarte brigade te rijden. “Ik heb er lang naar uitgekeken om bij deze topploeg te gaan rijden.”

Ondanks verwoede pogingen van de achtervolgers, kwam de grote voorsprong van Van Empel nooit in gevaar. De passages op en rondom de steile Balenberg pasten haar als gegoten. In stijl vloog ze over het technische en bochtige parcours.

"Dit geeft wel moraal voor de komende wedstrijden."

Fem van Empel

“Ik heb vooral genoten”, zei de 20-jarige direct na haar superieure zege. “Ik ben er even tussenuit geweest en moet er altijd weer even in komen. Ik had graag met iemand echt de strijd aan willen gaan om meer scherpte te krijgen, maar ik moest er toch zelf iets moois van maken. Ik was wel een beetje nerveus, maar ik heb nooit echt de volle honderd procent hoeven geven. Dit geeft wel moraal voor de komende wedstrijden.”

Van Empel moet keuzes maken, ondanks dat ze voor een mogelijke eindzege in de X2O Badkamers Trofee kan gaan: “Ik ben nog jong, dus ik kan niet alle koersen doen. De focus ligt vooral op het klassement van de wereldbeker. Daarnaast ga ik natuurlijk ook een wegseizoen in. Echte ambities heb ik daarvoor nog niet, omdat ik nog weinig ervaring heb. De tijd zal het leren. Uiteraard heb ik er wel veel zin in.”

Het is voor de Nederlandse haar eerste zege namens Team Jumbo-Visma. Eerder won Van Empel al tien andere koersen gedurende dit crossseizoen.