Van Aert mist zege in Bemer Cyclassics Hamburg op haar na

Wout van Aert is in de Bemer Cyclassics als tweede geëindigd. In de Duitse WorldTour-wedstrijd moest Van Aert in een sprint zijn meerdere erkennen in de Oostenrijker Marco Haller. Het was in en om Hamburg de eerste wedstrijd sinds de Tour de France voor Van Aert.

De wedstrijd werd overschaduwd door een grote valpartij waar Jos van Emden, Christophe Laporte en Tosh Van der Sande bij betrokken waren.

“We hadden het plan om de koers hard te maken”, spreekt Van Aert na afloop. “Door het wegvallen van Christophe, Tosh en Jos moesten we het over een andere boeg gooien. Op de laatste beklimming trok ik na goed werk van Nathan van Hooydonck ten aanval en ontstond er een mooie situatie. Als Christophe geen pech had gekend, had hij daar denk ik ook bij gezeten. Desalniettemin was de situatie zeker niet slecht op het eind.”

"Mijn topsnelheid was goed, maar ik kwam uiteindelijk te laat"

Wout van Aert

Van Aert legde het in de sprint in Hamburg uiteindelijk af tegen Haller. De Belg steekt daarbij de hand in eigen boezem. “Marco ging vroeg aan en dat verraste. Ik keek even de verkeerde kant op en kon het gat dat Marco door zijn ferme jump inmiddels had geslagen niet meer corrigeren. Mijn topsnelheid was goed, maar ik kwam uiteindelijk te laat. Dat is balen, maar het kan een keer gebeuren”, is Van Aert realistisch.

"Ik voelde me prima vandaag"

Wout van Aert

De winnaar van de groene trui in de Ronde van Frankrijk geeft aan dat het goed voelde terug in koers te zijn. “Ik voelde me prima vandaag. Vlak na de Tour kampte ik met een licht griepje. Na een week of twee kon ik de trainingen weer oppakken. Sindsdien gaat het eigenlijk allemaal naar wens. De tweede plek van vandaag is balen, want ik was dicht bij de winst. Maar het is ook een teken dat het met de vorm wel goed zit. Dat geeft een hoop vertrouwen in de aanloop naar de komende koersen”, deduceert Van Aert.

Van Emden liep bij de valpartij een hersenschudding en een gebroken sleutelbeen op. Laporte en Van der Sande kwamen er met schaafwonden vanaf.