Van Aert en Van Empel triomferen in Hamme

Wout van Aert en Fem van Empel hebben hun goede vorm geëtaleerd in de X2O Trofee van Hamme. Met indrukwekkende solo’s bezorgden ze Team Jumbo-Visma een dubbelslag in België. Het tweetal kende zo een goede generale repetitie voor het wereldkampioenschap veldrijden van volgend weekend.

Op de vroege zaterdagmiddag was het eerst de beurt aan Van Empel. Omdat de twintigjarige renster al zeker was van de eindzege in het klassement van de wereldbeker, liet Van Empel verstek gaan voor de wereldbekercross van Besançon. In Hamme toonde ze zich van haar sterkste kant door na twee ronden al solo op kop te rijden en deze positie de rest van de wedstrijd niet meer af te staan.

"Dankzij de overwinning van vandaag ga ik met een heel goed gevoel richting Hoogerheide"

Fem van Empel

Dat Van Empel haar dertiende overwinning van het seizoen op deze manier zou binnenhalen, had ze zelf niet verwacht. “Ik ben pas gisteren teruggekomen van de trainingsstage in Spanje. Het gevoel was eigenlijk niet super, want ik voelde me nog wat vermoeid. Ik maakte in de eerste ronde een foutje bij de materiaalpost, maar daarna heb ik me goed herpakt. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat ik al zo vroeg op kop zou komen. Vervolgens heb ik zo constant mogelijk proberen te rijden en op bepaalde stroken zelfs nog een versnelling kunnen plaatsen.”

Om klokslag drie uur was het de beurt aan Van Aert, die even daarvoor had gekeken naar het huzarenstukje van Van Empel. “Ik zag bij Fem meteen dat het verstandig was om hier je eigen koers te rijden met de vele moeilijke stroken in het parcours.” Ook de Belg reed zich na twee ronden los bij zijn concurrenten en schudde zo wederom een solo uit zijn benen. “Toch heb ik de hele koers mijn hoofd erbij moeten houden. Ik stond er lang alleen voor, maar ben constant alert geweest op foutjes. Als je de cross op deze manier wint, dan kun je alleen maar spreken van een hele goede race.”

"Ik zag bij Fem meteen dat het verstandig was om hier je eigen koers te rijden"

Wout van Aert

Het was alweer de negende overwinning van dit crossseizoen voor Van Aert. In Hoogerheide hoopt de Belg volgende week zijn goede winterperiode te bekronen met de wereldtitel. “Aankomende week ga ik goed uitrusten om fris aan de start van het WK te staan. Ik ben heel ambitieus en kijk er erg naar uit.”

Voor Van Empel wordt het haar eerste wereldkampioenschap bij de profs, maar van spanning is bij de jonge Brabantse geen sprake. “Ik bereid me voor op het WK alsof het een normale wedstrijd is. Dankzij de overwinning van vandaag ga ik met een heel goed gevoel richting Hoogerheide.”