Sterk optreden Achtereekte in laatste Vuelta-etappe

In de laatste etappe van de Ceratizit Challenge by La Vuelta was een glansrol weggelegd voor Carlijn Achtereekte van Team Jumbo-Visma. Samen met drie andere rensters koos ze al vroeg in de wedstrijd voor de aanval. Het viertal reed ruim zeventig kilometer op kop. De rit eindigde in een chaotische sprint, waarin de rensters van Team Jumbo-Visma geen rol van betekenis speelden.

De vijfde etappe van de Vuelta werd op voorhand aangemerkt als sprintetappe. De rensters reden zeventien lokale rondes van 5,6 km door Madrid. Na de tweede ronde ontsnapte Achtereekte, samen met drie medevluchters. Het viertal reed tot tien kilometer van de finish op kop. De voorsprong op het peloton liep op tot ruim een minuut. Het was de eerste keer dat voormalig langebaanschaatster Achtereekte prominent in een kopgroep reed. Jongstleden juni verruilde zij pas de lange ijzers voor de koersfiets.

"Ik voelde me goed vandaag, dus toen er drie rensters ontsnapten besloot ik de sprong te wagen"

Carlijn Achtereekte

“Dit was een ontzettend mooie ervaring”, concludeert Achtereekte. “Zeventig kilometer op kop door Madrid, dat had ik van tevoren niet ingecalculeerd. Maar ik voelde me goed vandaag, dus toen er drie rensters ontsnapten, besloot ik de sprong te wagen. Dat ging verrassend makkelijk. Ik heb blijkbaar nog genoeg power in m’n benen.”

De wedstrijd eindigde in een lange en ietwat chaotische sprint. De etappewinst ging naar wereldkampioene Elise Balsamo. Anouska Koster kwam voor Team Jumbo-Visma als eerste over de meet op de zestiende plaats.

Team Jumbo-Visma Women kende aan het begin van de Vuelta behoorlijk wat tegenslag. De ploegentijdrit werd afgelopen woensdag nog voltallig gereden, maar een dag later stonden er slechts vier rensters aan de start van de tweede etappe. Karlijn Swinkels en Aafke Soet moesten de wedstrijd verlaten om gezondheidsredenen.
Toch kijkt racecoach Carmen Small tevreden terug op de afgelopen dagen. “De meiden hebben het goed gedaan deze week. Ze hebben samengewerkt en er alles uitgehaald, denk ik. Daar ben ik trots op.”

Ceratizit Challenge by La Vuelta

Stage 5