Roglic sprint in Ronde van Catalonië naar tweede plaats op lange slotklim

Primoz Roglic is in de tweede etappe van de Ronde van Catalonië als tweede geëindigd. Op de slotklim richting het ski-oord Vallter 2000 reageerde Roglic attent op een aanval van de concurrentie, maar moest de Sloveen de zege in de sprint aan de Italiaan Giulio Ciccone laten.

In de rittenkoers was het voor het eerst deze week klimmen geblazen. Na meer dan 165 kilometer koers was de streep getrokken op ruim tweeduizend meter hoogte. Aan de voet van de klim was het gedaan met de traditionele vluchtersgroep, waarna de favorieten zich niet langer verscholen.

Team Jumbo-Visma nam op de klim het heft in handen en werd al vrij snel bijgestaan door andere formaties. Het was de Colombiaan Esteban Chaves die als eerst de knuppel in het hoenderhok gooide. Hij reed ruim een halve minuut voorsprong bij elkaar, maar redde het niet. Remco Evenepoel versnelde in de laatste kilometers, met Roglic en Ciccone attent op zijn wiel. Het drietal slokte Chaves op, waarna het in een sprint mocht uitmaken wie er met de dagzege aan de haal ging. Daarin trok de Italiaan aan het langste eind.

Roglic bleef leider in het algemeen klassement. “Met deze prestatie kan ik meer dan leven”, laat hij weten. “Dit was voor het eerst sinds lange tijd dat ik in wedstrijdverband op meer dan tweeduizend meter hoogte heb gekoerst. Ik ben ook erg te spreken over het werk van het team. Mijn ploeggenoten hebben gedurende de dag het werk verricht, waardoor ik op de slotklim uiteindelijk mijn ding kon doen. Voor de buitenwacht is het vaak enkel Remco tegen Primoz deze week. Je ziet echter dat er meerdere kapers op de kust zijn. De vorm van Ciccone verbaast me niets, want hij was in Tirreno-Adriatico ook al erg sterk. Hij heeft de zege vandaag verdiend.”

"Over mijn huidige vorm heb ik absoluut niets te klagen"

Primoz Roglic

De 33-jarige renner verkeert in goede conditie, nadat hij lange tijd uit de roulatie was vanwege een blessure aan zijn schouder. “Over mijn huidige vorm heb ik absoluut niets te klagen. Ik ben daar erg tevreden over en ik geniet ervan weer wedstrijden te rijden. Vandaag en gisteren heb ik behoorlijke uitslagen neer kunnen zetten. Hopelijk kan ik deze lijn de komende week samen met de ploeg doortrekken. Daar gaan we ons best voor doen”, sluit Roglic af.