Roglic kraait voor derde maal op rij victorie in listige etappe Tirreno

Primoz Roglic heeft na de vierde en de vijfde etappe ook de zesde rit van Tirreno-Adriatico op zijn palmares bijgeschreven. In de heuvelrit met veel steile beklimmingen kwam de Sloveen na een sprint van een klein groepje als eerste over de streep. Daarmee verstevigde Roglic de leidende positie in het klassement.

Op veertig kilometer van de streep liet Team Jumbo-Visma de koers ontbranden. Op een van de vele klimmetjes trok de ploeg stevig door en zo dunde de groep der favorieten flink uit. Met nog één lokale ronde voor de boeg werd het aantal renners in de voorste groep gereduceerd tot twintig.

Vier renners knepen er in de finale tussenuit, maar mede door het labeur van Tiesj Benoot en Wout van Aert werd het verschil tussen kopgroep en peloton nog voor de laatste beklimming teniet gedaan. Zodoende kon Roglic in een zetel aan de slotkilometer beginnen. De Sloveen zat in goede positie en sprintte vervolgens naar zijn derde seizoenszege. Daarmee schonk hij Team Jumbo-Visma de twaalfde overwinning van 2023.

“Dit is een heerlijke overwinning”, vertelt Roglic lachend na de finish. “Ik had niet verwacht dat ik deze week al voor de zege zou meestrijden. Ik geniet gewoon van het feit dat ik weer op de fiets zit in wedstrijdverband. Het was een loodzware dag met een hoop aanvallen. De ploeg heeft het heft van de koers uitstekend in de hand gehouden. Daardoor was ik op het eind in staat om het af te maken. Je kunt op voorhand nog zoveel plannen uitstippelen, maar het blijft afhankelijk van hoe sterk de benen zijn. Gelukkig had ik vandaag goede benen.”

"Ik geniet van het feit dat ik weer op de fiets zit in wedstrijdverband"

Primoz Roglic

Wilco Kelderman raakte in de slotfase betrokken bij een ongelukkige valpartij, waardoor de Nederlander noodgedwongen zijn klassementsambities moest laten varen. “Dat was een erg ongelukkig moment voor onze ploeg”, vertelt Roglic. “Daar moesten we even de plannen herschikken. Uiteindelijk heeft iedereen een flinke duit in het zakje gedaan en zijn we tevreden met de uitkomst van vandaag. We grijpen opnieuw een etappezege en hebben goede zaken gedaan met het oog op de eindoverwinning. Het is zaak om morgen nog een dag de focus te behouden. Daarna kunnen we met een goed gevoel gaan terugkijken op de afgelopen week.”