Roglic en Dumoulin knallen glansrijk naar goud en zilver op Olympische tijdrit

Primoz Roglic heeft zich in Tokyo gekroond tot Olympisch kampioen tijdrijden. De Sloveen was aan de finish ruim een minuut sneller dan Tom Dumoulin. De Nederlander veroverde net als vijf jaar geleden de zilveren plak. De Australiër Rohan Dennis completeerde het podium.

De Olympische tijdrit werd op en rond de Fuji Speedway verreden. Het parcours, van in totaal 44,2 kilometer, kende 846 hoogtemeters. Vanaf de eerste tussenpunten was duidelijk dat Roglic en Dumoulin bezig waren aan een sterke race. Roglic wist in het tweede deel zijn voorsprong op zijn concurrenten uit te breiden en reed glansrijk naar de Olympische titel. Daarmee nam hij sportieve revanche op de Tour de France van eerder deze maand, die hij gehavend moest verlaten.

Wout van Aert kende een snelle start, maar wist zijn hoge tempo niet vast te houden. De nummer twee van de Olympische wegrit eindigde als zesde.

“Het is voor mij ontzettend mooi om na zo’n lastige periode deze wedstrijd te winnen”, reageerde kersvers kampioen Roglic. “Het was moeilijk om tijdens lastige momenten het hoofd rustig te houden. Hard werken, de steun van mijn familie en naasten en in mezelf blijven geloven hebben mij hier doorheen gesleept. Dat betaalt zich nu uit in een deze medaille. Vanaf de start ben ik volle bak gaan rijden en ik heb gevochten voor elke kilometer. Dat was genoeg voor de gouden medaille. Elke prestatie is bijzonder en dat is deze ook. Ik ben erg blij.”

"Dit is echt een zilveren medaille met een gouden rand."

Tom Dumoulin

Dumoulin was na afloop tevreden met zijn tijdrit en zijn zilveren medaille. “Het was mijn doel om een medaille te halen vandaag. De afgelopen maanden had ik echt geen idee of dat wel of niet mogelijk zou zijn. Ik heb zoveel mogelijk proberen te genieten van het proces hiernaartoe en dat is heel goed gelukt. De tijdrit zelf ging ook erg goed. De eerste ronde voelde ik me heel sterk. In de tweede voelde ik de energie langzaam wegvloeien. Uiteindelijk kon ik in de laatste tien kilometer richting de finish die kracht weer oppakken. Zilver was het hoogst haalbare vandaag en dit is er voor mij een met een gouden rand.”