Reijnhout achtste in GP Oetingen

Rosita Reijnhout is als achtste over de streep gekomen in GP Oetingen. De Nederlandse toonde zich meermaals van voren, maar moest op de laatste beklimming van de Bergstraat toch haar meerdere erkennen in Lorena Wiebes. Achter Reijnhout sprintte Linda Riedmann naar een tiende plaats.

De vierde editie van de Belgische kasseiklassieker beleefde een vlugge openingsfase. Door het hoge tempo, ontstonden er al snel scheuren in het peloton. Achter de drie vluchters – die op zeventig kilometer voor de streep de aanval kozen – lieten de rensters van de geel-zwarte formatie zich meermaals zien. Vijftien kilometer voor de finish, volgde er een hergroepering tussen de kopgroep en het uitgedunde peloton. Op de laatste passage van de Bergstraat kwam de negentienjarige Reijnhout nipt tekort om met de besten mee te gaan. Wiebes sprintte uiteindelijk naar de overwinning.

"De rensters hebben zich tijdens de wedstrijd goed getoond"

Jan Boven

“Het plan was om in de kopgroep mee te gaan en met Nienke Veenhoven een finale te rijden”, vertelt ploegleider Jan Boven over de tactiek van vandaag. “Al vroeg wisten drie sterke vluchters een voorsprong te nemen. Daardoor ging het in het peloton ook hard, waardoor het een zware wedstrijd werd. De rensters hebben zich tijdens de wedstrijd goed getoond. Nienke zat er in de laatste ronde nog goed bij, maar kon helaas niet mee met de besten. Toch is het supermooi om te zien welke ontwikkeling ze al heeft gemaakt.”

Boven kijkt uiteindelijk tevreden terug op de dag van vandaag, en is trots op de prestatie van het team. “We wisten dat SD Worx-Protime vandaag heel sterk zou zijn. Het team heeft een heel knappe koers gereden. Rosita, Linda en Nienke zaten er in de finale nog goed bij door sterk werk van de ploeg. Uiteindelijk kunnen we met een achtste en tiende plaats tevreden terugkijken op deze zware dag. Dit geeft vertrouwen voor de volgende koersen.”