Markus en Vos nestelen zich in top tien Strade Bianche

Riejanne Markus en Marianne Vos zijn als respectievelijk zevende en negende geëindigd in Strade Bianche. De twee rensters van Team Visma | Lease a Bike toonden zich meermaals in de wedstrijd, maar kwamen in de finale uiteindelijk tekort voor een podiumplaats.

De tiende editie van de Italiaanse voorjaarsklassieker bleef ondanks verschillende aanvalspogingen lang gesloten. Op de eerste passage van de Colle Pinzuto ontstond de eerste kopgroep met daarin elf renners, inclusief Markus. Achter de koplopers, op de achtste strook van de dag: Le Tolfe, ontbrandde de koers. Lotte Kopecky trok de gashendel open en wist zo een elitegroep te creëren, met daarin Vos.

Op twintig kilometer voor de streep, volgde er een samensmelting tussen de kopgroep en het uitgedunde peloton. Op de laatste gravelstrook van de wedstrijd vochten Vos en Markus voor wat ze waard waren, maar kwamen ze nipt tekort om met de besten mee te gaan. Kopecky mocht uiteindelijk op Piazza del Campo het zegegebaar maken.

"We hebben als team echt een hele goede koers gereden"

Riejanne Markus

De 29-jarige Markus kijkt tevreden terug op de teamprestatie van vandaag. “We hebben als team echt een hele goede koers gereden. Het lukte om in de kopgroep te komen, en vervolgens was de samenwerking in de groep erg goed. De finale was voor mij net te veel, maar ik ben trots op de prestatie van het team. We hebben het samen heel goed gedaan.”

Vos deelt de mening van haar ploeggenote, maar is ook realistisch over haar eigen prestatie. “We hebben als team echt supergoed gereden vandaag. De grote ontsnapping maakte de wedstrijd extra zwaar. Gelukkig hadden we met Riejanne een belangrijke pion in de kopgroep zitten. Zelf was ik vandaag net niet goed genoeg, maar in het algemeen mogen we tevreden terugkijken.”

"Een zevende en negende plaats is een hele straffe prestatie"

Jos van Emden

Ploegleider Jos van Emden is eveneens tevreden over de prestaties van de rensters. “Een zevende en negende plaats is een hele straffe prestatie. Door de weersomstandigheden van de afgelopen dagen was het een hele zware koers. Riejanne heeft een goede finale gereden, en de vechter in Marianne kwam weer naar boven.”