Koster en Van de Velde ten aanval in Dwars door Vlaanderen

Team Jumbo-Visma Women reed in Dwars door Vlaanderen een aanvallende koers. De wedstrijd werd gedomineerd door aanvallen vanuit het peloton. Onder anderen Anouska Koster en Julie Van de Velde waren daarbij van de partij.

De wedstrijd over ruim 122 kilometer bevatte zoals altijd een aantal venijnige hellingen. Het tempo lag vanaf de start hoog, waardoor niemand kon ontsnappen voor de eerste heuvels. Vanaf de Kortekeer volgden de klimmetjes en een aantal kasseistroken elkaar in rap tempo op.

Op 44 kilometer van de streep trok Koster ten aanval en wist als een van de weinige rensters solo een gaatje te slaan. Direct nadat Koster werd teruggepakt door het peloton sprong de Belgische Julie van de Velde mee met de ontspanning. Samen met vijf anderen kreeg ze een voorsprong van vierentwintig seconden, maar ook deze poging hield geen stand. Op de Knokteberg kwam vervolgens de beslissende aanval van Europees kampioene Annemiek van Vleuten en Kasia Niewiadoma. Zij reden gezamenlijk naar de streep waarna Van Vleuten ervandoor ging met de winst. De rensters van Team Jumbo-Visma moesten na eerdere inspanningen genoegen nemen met een uitslag achter de eerste groep.

Racecoach Lieselot Decroix: “Naast dat we vandaag een aantal mooie dingen hebben laten zien, was het vooral een leerzame wedstrijd. Onze tactiek was om aanvallend te koersen en dat hebben Anouska en Julie goed gedaan. Op de kasseien zaten we vervolgens te ver van achter gepositioneerd waardoor we de aansluiting verloren. Achteraf was het heuse afvalrace en zaten we met vier rensters nog heel lang mee in de eerste groep.”

Dwars door Vlaanderen

One day race