Jorgenson wint Dwars door Vlaanderen op dag met gemengde gevoelens voor Team Visma | Lease a Bike

Matteo Jorgensen heeft zijn toch al fraaie voorjaar andermaal van glans voorzien. De Amerikaan bleek de sterkste in de finale van Dwars door Vlaanderen na een perfect uitgespeeld ploegenspel met Tiesj Benoot. Voor Team Visma | Lease a Bike werd het een dag met een lach en een traan. De ploeg raakte onderweg Wout van Aert kwijt na een zware valpartij.

Jan Tratnik kneep na enkele tientallen kilometers in de remmen. De Sloveen ondervond nog teveel hinder van zijn valpartij in Gent - Wevelgem.

Met een kleine zeventig kilometer te gaan schoot het tempo flink de hoogte in. Team Visma | Lease a Bike nam op dat moment het initiatief van de koers in handen. Een flinke valpartij op hoge snelheid ontsierde de wedstrijd vervolgens volledig. Als een van de voornaamste slachtoffers zat Van Aert kermend van de pijn op het asfalt. Zichtbaar aangedaan en zwaar gehavend verliet de Belg enkele ogenblikken later in een ambulance de koers. In het ziekenhuis bleek later dat Van Aert zijn sleutelbeen en meerdere ribben heeft gebroken. Daardoor moet er noodgedwongen een kruis over zijn deelname aan de Ronde van Vlaanderen, Parijs - Roubaix en de Amstel Gold Race.

Veel tijd om stil te staan bij de ernstige valpartij van hun ploeggenoot was er voor Jorgenson en Tiesj Benoot echter niet. Het tweetal zette noodgedwongen de knop om en belandde uiteindelijk in een sterke kopgroep van zes. Daarbij was het Benoot die de concurrentie meerdere malen uitrookte, waardoor Jorgenson op zeven kilometer van de streep een allesbeslissende aanval kon plaatsen. De Amerikaan boekte zo na de eindzege in Parijs - Nice zijn tweede overwinning van het seizoen. De zegeteller van de mannenploeg van Team Visma | Lease a Bike in 2024 schiet naar achttien.

“Het is ongelooflijk. Dit seizoen overtreft werkelijk mijn stoutste dromen”, stamelt Jorgensen na binnenkomst. “Door de aanwezigheid van Tiesj konden we als duo de situatie uitspelen. Dat hebben we perfect gedaan. De ontstane situatie bombardeerde ons tot favoriet, maar we moesten het nog maar even flikken. Gelukkig waren we daartoe in staat. Ik ben heel erg blij met mijn eerste zege in een eendaagse wedstrijd.”

"Het was moeilijk om de knop om te zetten, maar we hadden geen keus"

Matteo Jorgenson

Al snel gaan de gedachten van de Amerikaan naar zijn gevallen ploeggenoot. “Mijn aandacht is momenteel bij Wout. Ik hoop dat hij snel zal herstellen. Ik zat in zijn buurt en zag het gebeuren. Gelijk wist ik dat het foute boel was. Het was moeilijk om de knop om te zetten, maar we hadden geen keus”, stelt de eerste Amerikaanse winnaar van Dwars door Vlaanderen.

Benoot, uiteindelijk vierde, vertelt zijn bevindingen. “We zaten met de ploeg klaar om de koers te laten ontbranden. Met denk ik wel tachtig kilometer per uur schoof een behoorlijk aantal renners, waaronder Wout, onderuit. Ik zat voor de rest van de koers met hem in mijn hoofd. De knop moest echter om. We hebben er alles aan gedaan om de koers te winnen. Matteo was erg sterk en ik ben blij dat hij het heeft afgemaakt. Met mijn eigen conditie ben ik vandaag ook tevreden. Dat gevoel blijft echter niet hangen bij mij. Ik ben heel content met de zege van Matteo, maar voel me tegelijkertijd ook ontzettend rot voor Wout”, moet Benoot van het hart.