Groenewegen ondanks valpartij soeverein naar tweede seizoenszege

Dylan Groenewegen heeft na de eerste ook de derde etappe gewonnen in de Ronde van Valencia. De kopman van Team Jumbo-Visma snelde in Torrevieja soeverein naar de zege. Het werd in de finale nog wel even spannend nadat hij op minder dan vijftien kilometer van het einde betrokken was bij een valpartij.

Voor Groenewegen is het zijn tweede zege van het seizoen en zijn tweeënvijftigste in zijn carrière. Het is zijn vijftigste overwinning in dienst van de ploeg. Voor Team Jumbo-Visma is het eveneens de tweede zege deze jaargang.

Een vroege vlucht van zes renners kleurde de koers en kreeg maximaal drie minuten voorsprong. Mede door toedoen van Team Jumbo-Visma werden de leiders in de laatste tien kilometer ingelopen. Op zo’n vijftien kilometer van de finish raakte Groenewegen betrokken bij een valpartij. Hij wist snel weer voorin post te vatten door het snelle handelen van zijn ploeggenoten, waarna de Amsterdammer het ploegwerk beloonde met de zege.

Groenewegen was na afloop dan ook vol lof over zijn ploeggenoten. “De ploeg heeft vandaag fantastisch werk geleverd. Op zo’n twaalf kilometer voor de finish was ik betrokken bij een valpartij. Door het goed communiceren en het snelle handelen van de ploeg kon ik snel terugkeren. Ze brachten me in een ideale positie naar de sprint. Ik timede mijn sprint perfect, waarna ik het voor hun kon afmaken. Ik had door de valpartij schakelproblemen waardoor ik niet op het grootste verzet kon sprinten. Ik ben de ploeg heel dankbaar, want zonder dit team had ik hier vandaag niet gewonnen. De vorm is goed, ik heb een goede winter gedraaid en ik kijk al uit naar de slotdag. Dan hebben we weer een kans. Voor nu is het een honderd procent score. Twee sprints, twee overwinningen. Dat geeft veel vertrouwen.”