Een-tweetje voor Laporte en Van Aert na fraai nummer in Gent-Wevelgem

Christophe Laporte en Wout van Aert hebben een schitterend nummer opgevoerd in Gent-Wevelgem. Het duo van Team Jumbo-Visma reed met meer dan vijftig kilometer te gaan gezamenlijk weg vanuit het peloton, om vervolgens niet meer ingerekend te worden. In de finishstraat reed het tweetal gezamenlijk over de streep, waarbij Laporte als eerste de meet mocht passeren.

Laporte en Nathan Van Hooydonck reden in een sterk gezelschap op ruim zeventig kilometer van de streep naar een groep vluchters toe. Nadat de complete groep van zo’n twintig renners overvleugeld werd door het peloton, gingen Van Aert en Laporte er op de Kemmelberg gezamenlijk vandoor.

Het duo reed binnen de kortste keren een tiental seconden voorsprong bij elkaar. De groep daarachter probeerde het nog wel, maar er stond simpelweg geen maat op de Belgisch-Franse tandem. In plaats van dat het peloton dichter kwam, werd de voorsprong enkel groter.

Het is voor Laporte de eerste zege van het seizoen. Daarmee komt de teller van Team Jumbo-Visma op negentien overwinningen in 2023. Het is voor het eerst in de historie van het wielrennen dat een en hetzelfde team zowel Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne, E3 Saxo Classic als Gent-Wevelgem in een seizoen wint.

"Mijn dank aan Wout is groot"

Christophe Laporte

Winnaar Laporte is na afloop fier op zichzelf én het team. “Ik kan nu zeggen dat ik een grote klassieker heb gewonnen. Zonder iets af te doen aan een van mijn vorige zeges, is dit wel een van de fraaiste overwinningen in mijn loopbaan. Ik was er verleden jaar al dichtbij, maar het is me nu eindelijk gelukt. Ik ben oprecht trots, ook op het uitmuntende werk van het complete team. Mijn dank aan Wout is groot. Dat zo’n groot kampioen over zijn hart strijkt en mij de zege gunt, is met geen pen te beschrijven. Misschien zag het er voor de buitenwacht makkelijk uit, maar ik kan zeggen dat we wel degelijk hebben afgezien vandaag. De omstandigheden maakten het niet makkelijk, maar het is het allemaal waard. Dit is een mooie opmaat naar volgende week, hopelijk kunnen we onze vorm meenemen naar de komende koersen”, kijkt Laporte vooruit.

"Voor mij voelt dit als een overwinning van het collectief"

Wout van Aert

“Dit is werkelijk ongelooflijk”, kan Van Aert het huzarenstukje van zijn ploeg nog maar moeilijk bevatten. “Deze zege komt Christophe enorm toe. Hij is een dermate fijne teamspeler dat het voor mij een eenvoudige beslissing was. Het is niet alleen een collega, maar ook een heel goede vriend. Ik ben niet vergeten wat hij in het verleden allemaal voor mij heeft gedaan. Een paar dagen geleden hadden we het samen over de E3 Saxo Classic van verleden jaar, toen we ook gezamenlijk over de finish reden. We zeiden dat zoiets unieks waarschijnlijk nooit meer zou gaan gebeuren. Nu flikken we het weer. Het is moeilijk te bevatten dat het ons is gelukt in dit sterke deelnemersveld. Alles kwam vandaag samen, waarbij ons plan zich perfect ontvouwde. Het moment dat we gezamenlijk de streep passeerden zal ik me nog lang herinneren. Voor mij voelt dit als een overwinning van het collectief.”