Ryan voert Team Jumbo-Visma-podium aan in Coppa Citta Di San Daniele

Archie Ryan heeft de Coppa Citta Di San Daniele op zijn naam geschreven. De Ier kwam samen met ploegmaat Tijmen Graat over de streep, vijftien seconden vóór Darren van Bekkum, die zo het podium completeerde. Voor Ryan was het de laatste wedstrijd in het geel-zwart; hij wordt prof bij EF Education Easypost.

Al vroeg in de ruim 160 kilometer lange wedstrijd met start en finish in San Daniele del Friuli ontstond er een kopgroep. Nadat Team Jumbo-Visma het tempo opvoerde, werden de koplopers aan het begin van de finale opnieuw gegrepen. Op de laatste klim demarreerden Ryan en Graat uit het restant van het peloton om vervolgens samen naar de streep te rijden. Ryan greep de zege voor Graat, de omgekeerde volgorde van de uitslag van de Eurode Omloop, enkele weken geleden.

“De renners hebben een geweldige koers gereden vandaag”, vertelt ploegleider Robert Wagner. “Het was een zwaar parcours, maar we wisten ook dat we goed in vorm waren. De jongens zijn zelf met een plan gekomen en hebben dat perfect uitgevoerd. Ik ben super trots dat we dit Italiaanse tweeluik op zo’n geweldige manier mogen afsluiten.”

"Archie neemt vandaag met een prachtige overwinning afscheid van het team"

Robert Wagner

Eerder greep Ryan net naast de zege in de beloftenversie van de Ronde van Lombardije. Wagner: “Ryan neemt vandaag met een prachtige overwinning afscheid van het team. Hij heeft in de afgelopen vier jaar veel moeilijke periodes gekend, maar is altijd sterk teruggekomen. Dat hij zijn periode bij ons zo mag afsluiten, zegt genoeg over zijn vechtlust.”

“Ik ben heel blij met deze overwinning”, vertelt Ryan. “Het team heeft de hele dag hard gewerkt. Dat ik het dan zo mag afmaken, doet me goed. Ik voelde me de hele dag al goed, maar op de laatste klim wist ik zeker dat ik hier vandaag kon winnen. Dat het dan ook nog lukt en ik met mijn ploegmaats samen op het podium mag staan, is prachtig.”

Ryan boekte zijn derde overwinning van het seizoen. Voor het Jumbo-Visma Development Team was het de tiende UCI overwinning van 2023.