Meekijken in de auto's van Team Jumbo-Visma

Meekijken in de auto's van Team Jumbo-Visma

In de sportwereld is het van cruciaal belang om je concurrenten voor te blijven. En om dat te bereiken moet je goed voorbereid voor de dag komen. Lees hier meer over in onderstaande blog, geschreven door onze official supplier Fleet Complete.

Fleet Complete is de officiële leverancier van telematica en staat het team terzijde. Dat doet het voor, tijdens en na races.

Je vraagt je misschien af welke voorbereiding bij een race komt kijken en hoe technologie voor het tracken van voertuigen wordt ingezet in de professionele wielersport.

Voor een antwoord op die vraag en een kijkje achter de schermen spraken we met Addy Engels, ploegleider bij Team Jumbo-Visma. Hij rijdt tijdens de Giro d’Italia mee in een van de teamwagens. Hij kan precies vertellen hoe het team zich voorbereidt op een wedstrijd, hoe een wedstrijddag verloopt en hoe fleetmanagementtechnologie wordt ingezet.

De voorbereiding op een wedstrijd

Team Jumbo-Visma heeft een uiterst drukke agenda, omdat het deelneemt aan alle belangrijke races, zoals de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a Espana.

Zowel voor als tijdens de race vindt er veel meer plaats dan het wielrennen alleen. De voorbereiding kan doorgaans in twee categorieën worden onderverdeeld: het logistieke aspect en het sportaspect.

Laten we beginnen met het sportaspect. Dit onderdeel van de voorbereiding heeft betrekking op factoren die direct van invloed zijn op de wielrenners van het team en hun raceprestaties. “We stellen doelen en bepalen wie aan welke race deelneemt”, zegt Engels. “Per race bepalen we de strategie en tactieken die we gaan hanteren. De wielrenners geven daarbij uiteraard ook hun input.”

Een ander belangrijk onderdeel van deze voorbereiding is het bestuderen van het parcours. “We bestuderen elk onderdeel van het parcours aan de hand van Street View-beelden. We maken gedetailleerde notities over alle zaken waaraan we aandacht moeten besteden: waar er zich obstakels bevinden, waar het parcours zich versmalt en op welke stukken wielrenners worden blootgesteld aan wind”, zegt Engels.

Het logistieke aspect heeft betrekking op de taken die achter de schermen moeten worden uitgevoerd, zoals beheer van apparatuur en hulpmiddelen en het coördineren van het personeel.

“Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat elk staflid elke dag de voor hem of haar meest passende rol vervult”, zegt Engels. “We hebben zelfs medewerkers die ervoor zorgen dat de koffers naar het volgende hotel worden getransporteerd en mensen die tijdens de races bidons aan de wielrenners overhandigen.”

Een ander belangrijk onderdeel van de logistieke planning heeft betrekking op het beheer van de teamauto's. Die spelen een cruciale rol tijdens de race zelf.

“De auto’s worden bepakt met alles wat we tijdens een race nodig zouden kunnen hebben. Ik controleer daarnaast de profielen van de banden. Bij twijfel vervang ik de banden. En uiteraard is het zaak om voor een volle tank te zorgen”, zegt Engels. “De auto’s worden daarnaast gewassen, zodat ze er de volgende dag als nieuw uitzien. Ze zijn immers het visitekaartje van het team.”

"Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat elk staflid elke dag de voor hem of haar meest passende rol vervult"

Addy Engels

Een kijkje achter de schermen tijdens een wedstrijddag

Als alles is voorbereid, is Team Jumbo-Visma klaar voor de wedstrijd. Maar achter de schermen moeten er tijdens het evenement nog tig dingen gebeuren.

Team Jumbo-Visma beschikt over twee ploegleiderswagens met stafleden die tijdens de wedstrijd meerijden.

“In de eerste wagen bevinden zich twee ploegleiders en een mechanieker. De tweede wagen wordt bemand door één ploegleider en een mechanieker. De mensen in de eerste wagen hebben het meeste werk en ook de meeste stress. Daarom bevinden er zich twee ploegleiders in de eerste wagen. zo kan de ene zich richten op het rijden en de andere op het coachen”, zegt Engels.

Vanwege het pakket aan verantwoordelijkheden tijdens een bijzonder intensieve wedstrijd is het geen sinecure om als teamlid in een van de wagens actief te zijn.

“Er zijn momenten waarop er weinig gebeurt. Maar er zijn ook momenten waarop ik drie dingen tegelijk moet doen”, zegt Engels. “Het rijaspect is behoorlijk intensief, want je moet vijf tot zes uur lang je opperste concentratie behouden terwijl je enorm dicht op de andere wagens en wielrenners rijdt.”

Desondanks staan de teamleden in de wagens altijd klaar om hun wielrenners op alle mogelijke manieren te helpen.

“Wanneer een wielrenner je hulp nodig heeft, is het zaak om zo snel mogelijk naar het einde van het peloton te rijden”, zegt Engels. “Je moet ervoor zorgen dat de wielrenners eten en drinken hebben en dat hun banden indien nodig worden vervangen. In het geval van grotere problemen moet je ze zelfs een compleet nieuwe racefiets kunnen voorzien.”

Maar hoe laten de wielrenners de mensen in de teamwagens nu precies weten wat ze nodig hebben?

“We hebben contact met de wielrenners via de bekende ‘oortjes’. Elke wielrenner draagt een zendontvanger met oortjes en een microfoon. Als die iets zegt, kunnen alle inzittenden van de twee wagens dat horen”, zegt Engels.

Of het nu gaat om de communicatie over de fietsen of het drinken, de teamleden in de wagens zorgen ervoor dat de wielrenners optimaal worden verzorgd tijdens de wedstrijd, zodat ze naar volste vermogen kunnen presteren.

Technologie voor tracking van het wagenpark

Nu duidelijk is hoeveel werk er komt kijken bij de voorbereiding van een race en de belangrijke rol die de teamwagens daarbij spelen is het geen wonder dat Team Jumbo-Visma binnen zijn wagenpark behoefte heeft aan optimaal overzicht en efficiënte communicatie.

Dat is waar de software voor wagenparkbeheer van Fleet Complete om de hoek komt kijken. Via apparatuur binnen de wagens die rechtstreeks is verbonden met een cloudplatform krijgt het team direct een duidelijk overzicht van de status van elke wagen. Dit omvat onder meer:

  • De exacte locatie van de wagen;
  • Welke stafleden in de wagen aanwezig zijn;
  • Hoeveel kilometers en hoe snel een wagen rijdt;
  • Bij welke race een wagen is betrokken.

Welke voordelen biedt de technologie voor tracking van het wagenpark nog meer? Jan Boven, ploegleider bij Team Jumbo-Visma: “Tijdens onze trainingen en wedstrijden rijden we tot 4.000 kilometer per week. Dat betekent een hoger brandstofverbruik en meer voertuigslijtage. Het platform van Fleet Complete biedt ons diepgaande inzichten die ons in staat stellen om de veiligheid te verbeteren en tijd en kosten te besparen. Tijdige onderhoudsmeldingen, accurate bewaking van de kilometerstanden en de aanlevering van realtime motorgegevens zijn van cruciaal belang om onze wagens in topconditie te houden, onze staf veilig te houden en vanuit financieel opzicht op verantwoordelijke wijze met ons wagenpark om te gaan.”

Met de tracking-oplossing van Fleet Complete kan Team Jumbo-Visma op elk gewenst moment over complete en up-to-date informatie over de status van zijn wagenpark beschikken.

GIF showing Team Jumbo-Visma car driving behind cyclists, with a silver laptop showing the Fleet Complete dashboard with alive tracking map.

Met een waterdichte voorbereiding, talentvolle wielrenners, geweldige stafleden en handige technologie beschikt Team Jumbo-Visma over alles wat het nodig heeft om zijn stempel op de professionele wielersport te drukken.

We vroegen Engels op welk succes van het team tot dusver hij het meest trots is. “Ik ben enorm trots op de ontwikkeling die het team de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt. We zijn uitgegroeid van een lelijk eendje tot het beste team ter wereld.”

Nu Team Jumbo-Visma forse vooruitgang boekt en een zonnige toekomst tegemoet gaat, doet het Fleet Complete een genoegen om een bijdrage te leveren aan de toppositie van het team in de wielersport.

Gerelateerde updates