Vos spurt naar indrukwekkende tweede zege in Simac Ladies Tour

Marianne Vos is erin geslaagd om de vierde etappe van de Simac Ladies Tour op haar naam te schrijven. In de sprint met een kleine kopgroep van drie rensters wist de Nederlandse met overmacht aan het langste eind te trekken. De zege van Vos is de tiende zege van Team Jumbo-Visma Women dit seizoen.

De 148,9 kilometer lange rit van Geleen naar Sweikhuizen kende een rustige start waarbij de regen en wind voor zware omstandigheden zorgden. Na een kleine dertig kilometer trok Anouska Koster ten aanval. De renster van Team Jumbo-Visma Women reed lang alleen op kop en wist haar voorsprong uit te breiden tot ruim drie minuten.

Een groep van twaalf rensters nam zo’n veertig kilometer voor het einde het heft in eigen handen. Vos wist vanuit die groep samen met Kasia Niewiadoma en Chantal van den Broek-Blaak het gat naar Koster te overbruggen. De Friezin moest na haar harde werk uiteindelijk haar meerdere erkennen en de drie laten gaan. Het drietal wist hun voorsprong op het peloton te behouden en streden in een eindsprint om de winst.

""De omstandigheden maakten de wedstrijd nog zwaarder""

Marianne Vos

“Vandaag was echt ontzettend zwaar”, vertelt Vos. “We hadden met het team de tactiek om de race goed te controleren. Dat is bijzonder goed uitgepakt. Toen Anouska solo voor de aanval koos, moesten de teams van achter gaan werken. Uiteindelijk sloten we met zijn drieën bij Anouska aan. Toen wist ik al dat dat het moment was om hem door te trekken. Het peloton wist nog dichtbij te komen, maar we hadden het goed uitgerekend. Het was een hele mooie wedstrijd. Morgen gaat nog heel lastig worden. Het is mooi om deze etappe te kunnen winnen, daar gaan we eerst van genieten als ploeg.”

Ploegleider Marco Postma blikt tevreden terug: “Vandaag was voor ons een perfecte koers. We hebben als team sterk gereden. Eerst Anouska die met een hele sterke prestatie het team eigenlijk in een zetel naar de finale brengt. Marianne maakt het daarna natuurlijk fantastisch af. Dat was de kers op de taart na een prachtige race en een hele goede teamprestatie.”