Vos sprint naar tweede plaats in WorldTour-wedstrijd Trofeo Binda

Marianne Vos heeft haar tweede podiumplaats van het seizoen gehaald. Een week na haar derde plaats in de GP Oetingen sprintte de Brabantse in de tweede WorldTour-wedstrijd van het seizoen de Trofeo Binda naar de tweede plaats.

De formatie onder leiding van Marieke van Wanroij reed in Cittiglio een sterke wedstrijd. De geel-zwarte formatie zat de hele koers goed van voren en was met Anouska Koster zelfs vertegenwoordigd in enkele ontsnappingen. Toen in de voorlaatste ronde de latere winnares Elisa Longo Borghini ten aanval trok probeerde Marianne Vos de oversteek te maken, maar dat lukte net niet. Vos won vervolgens soeverein de sprint voor het zilver. Het is voor Team Jumbo-Visma de derde podiumplaats van dit seizoen.

"We zaten als ploeg goed in koers. Dat geeft ook wel een bepaalde druk en motivatie om het goed te doen."

Marianne Vos

“Tuurlijk wil je altijd winnen, maar Longo Borghini was vandaag de sterkste”, aldus Marianne Vos. “Toen ze ten aanval trok heb ik het nog wel geprobeerd, maar ik moest passen. Daarna hebben we met vijf vol achter haar aangereden, maar we kwamen niet dichterbij. Dan weet je dat het voor de tweede plaats gaat zijn. We zaten als ploeg goed in koers. We hebben niet een keer de boot gemist. Daardoor heb ik mij ook wat langer kunnen sparen en kon ik fris aan de finale beginnen. Dat geeft ook wel een bepaalde druk en motivatie om het goed te doen en de ploeg te belonen voor hun werk. En dat is gelukt”

"We rijden altijd om te winnen, maar we mogen tevreden zijn met het niveau waar we nu staan en met het samenspel van de ploeg."

Marieke van Wanroij

Racecoach Marieke van Wanroij was na afloop meer dan te spreken over de instelling van haar ploeg. “De ploeg zat de hele dag waar ze moesten zitten. Het plan was om Marianne, Riejanne en Anouska in een goede positie aan de finale te laten beginnen. Daarna was het aan een van hun om mee te schuiven in ontsnappingen. Dat is allebei prima gelukt. Longo Borghini was vandaag te sterk. Marianne heeft het wel meerdere keren geprobeerd en heeft alles gegeven. We rijden altijd om te winnen, maar we mogen tevreden zijn met het niveau waar we nu staan en met het samenspel van de ploeg. Dit geeft vertrouwen voor de komende weken.”