Vos sprint naar derde plaats in La Course

Marianne Vos is derde geworden in La Course by Le Tour de France. De kopvrouw van Team Jumbo-Visma reed een sterke wedstrijd, maar moest op de steile aankomst in Landerneau haar meerdere erkennen in winnares Demi Vollering en Cecilie Uttrup Ludwig.

Voor Vos is het haar vijfde podiumplaats van dit seizoen. Het is ook haar vijfde podium in acht edities van La Course. Ze won de wedstrijd twee keer in 2014 en 2019 en eindigde ook op het podium in 2016 en 2020.

Vandaag reed Team Jumbo-Visma in de breedte een hele sterke wedstrijd. De zwart-gele formatie zat met Anna Henderson in bijna alle ontsnappingen waarvan de laatste werd teruggehaald aan de voet van de slotklim. In het peloton hielden Anouska Koster en Riejanne Markus de controle waarna Vos in een ideale positie naar de klim gebracht werd.

"Ik heb alles gegeven, maar ik merkte bij het aanzetten van mijn sprint dat de scherpte er wel vanaf was."

Marianne Vos

Vos was na afloop vol lof over de ploeg. “Ik wil vooral de complimenten geven aan de ploeg. Die hebben vandaag een hele sterke wedstrijd gereden. We zaten met Henderson goed mee in de ontsnappingen en in het peloton hadden we met Anouska en Riejanne de controle. Dus alles liep volgens plan. Ook op de klim. Ik zat goed voor de sprint, maar ik had helaas niks meer over. Natuurlijk ben ik een beetje teleurgesteld dat ik niet gewonnen heb. Maar ik moet ook realistisch zijn. Ik heb alles gegeven, maar ik merkte bij het aanzetten van mijn sprint dat de scherpte er wel vanaf was. Vollering was vandaag gewoon sneller.”