Vos pakt achtste wereldtitel veldrijden na spannende strijd

Marianne Vos is in Fayetteville voor de achtste keer in haar carrière wereldkampioene veldrijden geworden. De 34-jarige Nederlandse troefde Lucinda Brand af na een spannende tweestrijd in de eindsprint.

Direct na de start was het dringen geblazen en kon Vos een valpartij maar ternauwernood voorkomen. Vos en Brand lieten meteen in de eerste ronde zien wie de sterksten waren en reden uiteindelijk in zeven ronden vijftig seconden weg bij de rest. Beide kemphanen bestookten elkaar met aanvallen op het snelle parcours in de Verenigde Staten, maar wegrijden zat er niet in. Uiteindelijk was Vos duidelijk sterker in de allesbeslissende sprint.

Haar zevende en voorlaatste wereldtitel in het veld behaalde ze in 2014. Terwijl het voor Vos haar achtste wereldtitel is, is het voor haar ploeg Team Jumbo-Visma Women de allereerste regenboogtrui sinds de oprichting in 2021. Vos begon vorig jaar samen met de Nederlandse vrouwenploeg aan een nieuw avontuur en won sindsdien zesmaal in het veld.

"Het is ongelofelijk dat ik hier op het hoogste treetje van het podium mag staan."

Marianne Vos

De kersverse wereldkampioene was sprakeloos na afloop. “Het is ongelooflijk. Ik kan het echt niet geloven. Je kijkt voorafgaand aan de wedstrijd niet veel terug. Je probeert je te focussen op de wedstrijd zelf. Het was een hele lastige cross. Ik weet dat het altijd heel moeilijk is om Brand te verslaan. We probeerden druk op elkaar te zetten, maar het is zo moeilijk om weg te rijden. Ik wist dat ik kalm moest blijven, de juiste dingen moest doen in de laatste ronde en me moest focussen op de sprint."

“Er zaten veel jaren tussen de laatste wereldtitel en nu”, vertelde Vos, refererend aan haar vorige wereldtitel uit 2014. “Ik heb sindsdien weinig veranderd en ben blijven doen wat ik al deed. Ik krijg geweldige steun van mijn familie en het team. Ik probeer altijd mijn best te doen. Het is ongelofelijk dat ik hier op het hoogste treetje van het podium mag staan. Ik ben iedereen ontzettend dankbaar.”