Vos eindigt als derde in zware editie Dwars door Vlaanderen

Marianne Vos is woensdag als derde geëindigd in Dwars door Vlaanderen. In het flink uitgedunde groepje achter solowinnares Demi Vollering sprintte de renster van Team Jumbo-Visma Women naar een verdienstelijke podiumplek.

De elfde editie van Dwars door Vlaanderen was een loodzware koers. De rensters kregen in totaal zeven kasseienstroken en acht heuvels voor hun kiezen. Op de Kanarieberg, zo’n 65 kilometer voor de streep, barstte de race los. Vos, Noemi Rüegg en Eva van Agt zaten mee in de voorste groep toen er een schifting in het peloton ontstond.

De race stond vervolgens bol van aanvallen over en weer. Van Agt probeerde enkele keren te ontsnappen en ook Vos reed lange tijd op kop met een klein groepje. “De heuvelzone ligt in deze wedstrijd wat vroeger, dus gaat de koers al snel open en wordt het een uitputtingsslag”, weet de 35-jarige kopvrouw van de Nederlandse wielerformatie. “Je moet keuzes maken. Ik wilde ook niet al mijn krachten voor het laatst bewaren.”

"De heuvelzone lag vroeg vandaag, dan wordt het een uitputtingsslag"

Marianne Vos

Net nadat Van Agt werd teruggehaald door de voorste groep, bestaande uit twintig rensters, sprong Vollering weg. “Dat deed ze op een heel sterk moment”, aldus Vos. “Helaas kon ik net niet mee. Uiteindelijk ben ik wel heel blij dat ik alsnog de laatste podiumplek kan meepakken voor het team. Ik ben erg tevreden met het verloop van deze wedstrijd.”

Het was voor de Vos de tweede wedstrijd wedstrijd van het wegseizoen na haar deelname aan Trofeo Alfredo Binda twee weken geleden. “Het is altijd afwachten hoe de eerste wedstrijden op de weg verlopen. Vorige week heb ik al een gekoerst en deze week heb ik weer goed kunnen doortrainen. Nu zijn we terug in België.”

"Ik ben blij dat ik nog een podiumplek kon meepakken voor het team"

Marianne Vos

Zondag staat de Ronde van Vlaanderen op het programma. In 2013 wist de renster het wielermonument al eens te winnen. “Ook voor deze editie is de ambitie er zeker. Het is een kwestie van goed herstellen van vandaag en dan gaan we zondag vol goede moed naar de start. Hopelijk kunnen we met het team een rol van betekenis spelen in de finale”, blikt Vos vooruit.