Vos de sterkste in eindsprint derde etappe Giro Donne

Marianne Vos heeft de derde etappe van de Giro d’Italia Donne gewonnen. De kopvrouw van Team Jumbo-Visma was de beste van een kopgroep van vier. Ze versloeg haar medevluchters in de eindsprint. Voor Vos is het haar negentwintigste etappeoverwinning in de Giro Donne.

Het peloton bleef lang bijeen tijdens de heuvelachtige etappe van 135 kilometer. Door de regenachtige omstandigheden brak het peloton in een afdaling op vijftig kilometer voor de aankomst in Ovada in stukken. Het zorgde ervoor dat een groep met Vos, Lucinda Brand, Liane Lippert en Elise Chabbey een gat konden slaan met het peloton met rozetruidraagster Anna van der Breggen. De voorsprong liep uiteindelijk op tot vier minuten waardoor het viertal onderling mocht strijden voor de ritwinst.

"Natuurlijk is het geweldig om hier negentwintig keer te winnen. Maar het mooiste is om je passie te kunnen uitoefenen en te kunnen doen waar je van houdt."

Marianne Vos

Voor Vos is het haar derde seizoensoverwinning. Ze droeg de zege op aan Jolien Verschueren, de Belgische veldrijdster die afgelopen week op 31-jarige leeftijd is overleden aan kanker. “Natuurlijk is het geweldig om hier negentwintig keer te winnen. Maar het mooiste is om je passie te kunnen uitoefenen en te kunnen doen waar je van houdt. Het is vreemd om Jolien deze week te hebben verloren. We denken dat we hier afzien, maar er is nog zo veel meer in het leven”, vertelt een geëmotioneerde Vos, die bij het passeren van de finish naar de hemel wees. “Ik heb vandaag aan haar gedacht en dat gaf me extra kracht omdat ik wist hoe toegewijd zij was. Ik wilde vandaag voor haar een speciale wedstrijd rijden.”

“Vanaf de heuvelzone wisten we dat attractief moesten zijn om mee te kunnen strijden voor de winst”, vertelt ploegleider Marieke van Wanroij. “We hadden deze etappe vooraf aangekruist. Marianne maakte op een hele knappe manier de oversteek naar de beslissende kopgroep. Er werd goed samengewerkt en het scheelde dat het peloton de koplopers de ruimte gaf omdat ze op voldoende achterstand stonden in het klassement. We hadden de finale vooraf goed doorgesproken en Marianne heeft het vakkundig afmaakt.”

Voor Team Jumbo-Visma Women staat de teller dit seizoen op drie overwinningen.