Vingegaard toont zich in eerste etappe CRO Race

Jonas Vingegaard en Milan Vader kunnen met tevredenheid terugkijken op hun rentree in koersverband. Vingegaard liet in zijn eerste optreden sinds zijn Tour-winst op de slotklim zien het klimmen niet verleerd te zijn.

Op de eerste dag van de Kroatische rittenkoers kregen de renners een etappe van maar liefst 223 kilometer voorgeschoteld. De eerste uren verliepen nog redelijk droog, maar het weer sloeg vanaf kilometer 180 behoorlijk om. "Het begon ineens heel hard te waaien en te regenen en de temperatuur ging met tien graden naar beneden", vertelt ploegleider Marc Reef.

Het werd zo koud dat Vingegaard zelfs om een extra jasje vroeg. De Deen was echter op zijn hoede toen Team DSM-renner Oscar Onley op de laatste beklimming een aanval plaatste. Samen met vier anderen sloegen zij een gaatje op het peloton, maar het zestal werd in de afdaling weer ingerekend. "Jonas heeft laten zien dat hij goed in orde is", aldus Reef.

Vingegaard en Koen Bouwman kwamen uiteindelijk in dezelfde tijd over de finish als ritwinnaar Jonathan Milan. "We hoopten op een mooi resultaat vandaag. We wisten dat het een lastige finale zou worden, dus daar wilden we gebruik van maken. Jammer genoeg waren wij niet de enige die er zo over dachten", lacht Reef, die spreekt van een goede eerste dag.

Naast Vingegaard maakte ook Milan Vader zijn rentree. De 26-jarige Zeeuw, die zes maanden geleden zwaar ten val kwam in de Ronde van het Baskenland, kijkt terug op een bijzondere dag. "Het viel me niet tegen. Op het einde kreeg ik het even flink koud door de regen, maar al met al ben ik de dag goed doorgekomen", aldus Vader. "Het voelde alsof het helemaal niet zo lang geleden was dat ik gekoerst had. Dat is een goed teken. Ik heb ervan genoten."