Vingegaard slaat dubbelslag in Ronde van het Baskenland

Jonas Vingegaard heeft de derde etappe van de Ronde van het Baskenland op zijn naam geschreven. Op de extreem steile aankomst in Villabona was de Deen van Team Jumbo-Visma al zijn concurrenten te snel af. Dankzij de overwinning mag Vingegaard zich morgen in de leiderstrui hijsen.

Met twee langere beklimmingen en een handvol steile heuvels was de etappe van Errenteria naar Villabona wederom een zware. Nadat de zes vroege vluchters op 25 kilometer van de aankomst werden gegrepen, poogden meerdere renners de dans te ontspringen. Mede dankzij labeur van Attila Valter kwam alles in de slotkilometer weer bij elkaar.

Op de loodzware muur in een wijngaard wachtte Vingegaard zijn kans af. De Tour de France-winnaar besloot zelf te demarreren. Op de finish had hij een ruime marge op zijn naaste belagers. "Ik ben heel blij en trots dat ik het werk van het team heb kunnen afronden", stelt Vingegaard na afloop van de etappe.

"De Ronde van het Baskenland is één van mijn favoriete wedstrijden"

Jonas Vingegaard

"De Ronde van het Baskenland is één van mijn favoriete wedstrijden, dus het is mooi om hier te winnen. Het was een hele zware slotklim, al waren de andere beklimmingen ook lastig. De jongens hebben zich opnieuw te pletter gewerkt en gelukkig had ik de benen of het af te maken. Ik ben ze heel dankbaar."

Vingegaard gaat er naar eigen zeggen alles aan doen om de gele leiderstrui te behouden. "Het is een heel lastige wedstrijd om te controleren, dat hebben we de afgelopen jaren wel kunnen zien", stelt de Deen. "Volgens mij zijn we sterk genoeg om de trui in bezit te houden, maar we moeten het dag per dag bekijken."

Vingegaard bezorgde Team Jumbo-Visma met zijn 5de seizoenszege alweer de 21ste overwinning van het seizoen.