Vingegaard besluit O Gran Camino in stijl met rit- en eindzege

Jonas Vingegaard heeft in stijl het algemeen klassement van O Gran Camino op zijn naam geschreven. De Deen van Team Jumbo-Visma klokte in de afsluitende race tegen de klok een tijd van 23:47 en dat bleek ruim genoeg om te winnen. Rohan Dennis eindigde op 35 seconden als tweede.

Attila Valter miste met een uiteindelijke achtste plaats nipt het eindpodium, terwijl Vingegaard liet zien dat hij nog harder kon. De regerend Tourwinnaar had bij het tussenpunt al 24 seconden voorsprong op ploegmaat Dennis en breidde zijn voorsprong alleen maar uit. Vingegaard haalde bijna de eerder gestarte Ruben Guerreiro in en pakte in de straten van Santiago de Compostela overtuigend zijn derde etappezege op rij. Daarmee zet Vingegaard zijn seizoenstotaal op vier overwinningen. Voor Team Jumbo-Visma staat de teller op zes overwinningen in 2023.

“Het is een mooie week voor ons geweest”, aldus Vingegaard. “Het had niet beter gekund. We pakken hier drie etappeoverwinningen en het algemeen klassement, dus ik ben heel blij. Ik heb de drive om veel te winnen en het zit goed met mijn vorm. We kunnen tevreden naar huis. Het was de ideale voorbereiding voor Parijs-Nice.”

"Het was de ideale voorbereiding voor Parijs-Nice."

Jonas Vingegaard

Vingegaard is te spreken over de Spaanse rittenkoers. “O Gran Camino is een mooie wedstrijd. Ik heb het hier erg naar mijn zin gehad, ondanks dat het weer een beetje tegenzat. Desalniettemin is het een toffe wedstrijd met een uitdagend parcours.”

Ploegleider Frans Maassen is meer dan content met de prestaties van zijn ploeg. “We hadden hier stille hoop op. Jonas heeft laten zien klaar te zijn voor Parijs-Nice. Dat wordt meteen een goede test met de rest van de wereldtop. Jonas reed hier om te finetunen. Dat is goed gelukt. Het weer was niet altijd even best, maar toch was het een mooie koers om het seizoen mee te beginnen. Het is als je moet controleren altijd belangrijk om zeven sterke renners mee te hebben. We hadden een goede mix van ervaren mannen en jonge renners. De mannen van het development team hebben het uitmuntend gedaan en een leerzame week achter de rug.”