Vechtende Roglic beperkt schade in negende etappe Vuelta

Primoz Roglic heeft daags voor de rustdag in de Vuelta a España tijd verloren op zijn naaste concurrenten in het algemeen klassement. Op de steile muur naar Les Praeres had de Sloveen van Team Jumbo-Visma het lastig. Roglic vocht zich naar de streep en wist zijn derde plaats in de algemene rangschikking te behouden.

De dag begon met slecht nieuws voor Team Jumbo-Visma. Sepp Kuss werd wakker met koorts en moest helaas opgeven. “Dat Sepp wegvalt, is een domper”, aldus ploegleider Maarten Wynants. “Hij was de laatste man voor Primoz in het hooggebergte en een fitte Sepp is van grote meerwaarde. Gisteren was hij echter al minder en vertelde hij dat hij niet fit was. Vannacht kreeg hij ook nog koorts. Het is jammer, maar we hebben nog steeds goede renners om Primoz te ondersteunen.”

Een kopgroep van negen reed na een snelle start weg en mocht uitmaken wie er met de dagzege vandoor ging. De aanloop naar de steile slotklim verliep niet soepel voor Team Jumbo-Visma. Chris Harper was betrokken bij een valpartij, maar de Australiër kon zijn weg vervolgen. Roglic moest aan het begin van de klim Remco Evenepoel en Enric Mas laten gaan. De Sloveen reed in zijn eigen tempo naar boven en finishte nipt achter Mas en Carlos Rodriguez als tiende.

"Primoz is nog net niet honderd procent."

Grischa Niermann

“Natuurlijk hoopten we dat Primoz mee kon met Evenepoel, maar er zijn weinig renners die hem op het moment bij kunnen houden,” vertelt ploegleider Grischa Niermann. “Primoz is nog net niet honderd procent. Toch doet hij nog steeds bovenin mee. We verwachtten vandaag niet dat Primoz zomaar weg zou rijden bij zijn concurrenten. We hebben geprobeerd de schade te beperken. Ik moet toegeven dat het gat met Evenepoel groot was op de streep, maar er zijn nog twee weken te gaan. Een derde plaats in het algemeen klassement is een goede positie, al hadden we natuurlijk gehoopt er beter voor te staan. We geven niet op en blijven vechten.”