Van Aert slaat met rit- en eindwinst dubbelslag in Tour of Britain

Wout van Aert heeft op niet mis te verstane wijze de laatste rit van de Tour of Britain gewonnen. De renner van Team Jumbo-Visma legde in Aberdeen dankzij de bonificatieseconden eveneens beslag op de eindoverwinning.

Van Aert reeg de afgelopen week vier dagzeges aaneen in Groot-Brittannië. Door de dubbelslag komt het aantal seizoenszeges van hem op dertien. Team Jumbo-Visma ziet het aantal overwinningen in 2021 oplopen naar achtendertig.

Op papier leende de afsluitende rit zich perfect voor de sprinters. Het peloton besloot een zestal renners al vroeg een vrijgeleide te geven. Door de inzet van onder meer Team Jumbo-Visma werden de koplopers uiteindelijk op vijf kilometer van de streep ingerekend, waarna het peloton zich kon gaan opmaken voor de massasprint. Om de eindzege veilig te stellen moest Van Aert minimaal vijf bonificatieseconden goed maken op klassementsleider Ethan Hayter.

De Belgisch kampioen koos het kielzog van enkele rappe mannen en reageerde vervolgens attent toen Andre Greipel aanging. In de slotmeters wist Van Aert de Duitser voorbij te snellen. De viervoudig ritwinnaar keek kort achterom en zag dat het Hayter niet was gelukt om de schade te beperken. Zo mocht Van Aert zich na acht dagen eveneens eindwinnaar noemen van de Tour of Britain.

"Het is mooi dat het vandaag precies de goede kant op is gevallen."

Wout van Aert

“Ik ben trots dat ik het heb kunnen afmaken”, zei Van Aert na afloop. “De ploeg heeft er heel de week hard voor gevochten. We hebben er zorg voor gedragen dat de rit van vandaag zou eindigen in een sprint. Na het beulswerk van de jongens was ik het aan hun verplicht om de overwinning binnen te halen. Het was een hele snelle finale met de wind in de rug. Ik koos bewust het wiel van Mark Cavendish in de slotkilometer. Vervolgens werd ik een beetje verrast door het vroege aangaan van Greipel. Gelukkig kon ik anticiperen en hem in de laatste meters verschalken. Het is fantastisch om ook het algemeen klassement te winnen. Ik zag op de streep dat Ethan niet op de eerste rij zat. Het is mooi dat het vandaag precies de goede kant op is gevallen.”

"De voorbereiding op mijn volgende grote doelen verloopt vooralsnog vlekkeloos."

Wout van Aert

De Vlaming liet zien in een uitstekende vorm te verkeren. “Deze wedstrijd is op meer uitgedraaid dan ik had durven dromen. Ik ben aan deze wedstrijd gestart met het WK en ook Parijs-Roubaix in mijn achterhoofd. In de afgelopen acht etappes hebben we onder perfecte omstandigheden kunnen toewerken naar de wedstrijden van de komende weken. De Ronde van Groot-Brittannië is voor ons in alle opzichten een prima wedstrijd geweest. Een mooi parcours dat vele overeenkomsten kent met het parcours van het WK in Vlaanderen. De voorbereiding op mijn volgende grote doelen verloopt vooralsnog vlekkeloos.”

Tour of Britain

Stage 8