Tweemaal podium voor Vingegaard op slotdag Parijs-Nice

Jonas Vingegaard is als tweede geëindigd in de laatste etappe van Parijs-Nice. De Deen van Team Jumbo-Visma wist de sprint te winnen van de achtervolgende groep achter de ongenaakbare Tadej Pogacar. Vingegaard sluit de Franse rittenkoers af op de derde plaats in het algemeen klassement.

Nadat een grote kopgroep met Jan Tratnik was teruggepakt, begonnen de klassementsrenners zich op de Col d’Eze te roeren. Vingegaard volgde gestaag toen Simon Yates eraan begon, maar moest passen bij een aanval van Pogacar. De 26-jarige Tourwinnaar reed in zijn eigen tempo omhoog en kwam samen met zijn naaste concurrenten boven. Uiteindelijk won Vingegaard na een korte afdaling het sprintje van de achtervolgende groep.

"Natuurlijk kwamen we hier om te winnen met Jonas, maar we kunnen tevreden zijn."

Grischa Niermann

“Ik hoopte dat Pogacar vandaag mindere benen zou hebben”, vertelt Vingegaard. “In dat geval had ik het geprobeerd op de slotklim. Hij was echter heel sterk en ik had niet de inhoud om met hem mee te gaan. Al met al hebben we een prima week achter de rug. Ik ben blij met hoe ik gekoerst heb. De tweede plaats was het hoogst haalbare vandaag en ik kan nu aan de slag om beter te worden richting de komende wedstrijden. Er is nog wat werk te verzetten.”

Ploegleider Grischa Niermann kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen week. “Natuurlijk kwamen we hier om te winnen met Jonas, maar we kunnen tevreden zijn. Er was er simpelweg eentje sterker dan de rest. We hebben een goed niveau gehaald, want Jonas eindigt als derde en we hebben twee etappes gewonnen. De uitslag van de ploegentijdrit liet bovendien zien dat we met een sterk team aan de start stonden. Ik heb in de nabespreking tegen de jongens gezegd dat we met een positief gevoel uitkijken naar de komende wedstrijden.”