Troeven Team Jumbo-Visma zakken weg in openingsetappe Noorwegen

Team Jumbo-Visma is de Ronde van Noorwegen niet volgens plan gestart. In de openingsetappe van de Scandinavische koers had de ploeg lang de controle over de wedstrijd, maar moest het met lede ogen toezien hoe speerpunten Jonas Vingegaard en Tobias Foss losten op de slotklim.

Mede door het werk van Owen Geleijn en Chris Harper mocht een viertal vroege vluchters geen moment ruiken aan het dagsucces. Met een gereduceerd peloton werd koers gezet richting de slotklim. Nog voordat de beklimming naar finishplaats Sokndal goed en wel opdoemde, was het gedaan met de vluchters. George Bennett versnelde vervolgens aan de voet van de klim. Vlak daarvoor moesten Vingegaard en Foss het hoofd al buigen. Het tweetal kon niet mee met het hoge tempo aan het front van de wedstrijd. Mike Teunissen keerde op zijn beurt nog terug bij de voorste groep. De Limburger reed naar de zevende stek. Bennett eindigde net buiten de top tien.

"Ondanks deze tegenslagen is er nog genoeg om voor te vechten in de komende dagen."

Arthur van Dongen

Ploegleider Arthur van Dongen bekende na afloop dat zijn ploeg op meer had gehoopt. “We hadden vooraf het plan dat we de koers van begin tot eind wilden controleren. Chris en Owen hebben beiden een flinke duit in het zakje gedaan onderweg. Ik denk dat we geslaagd zijn in die opdracht. Het is vervolgens flink balen dat Jonas en Tobias onderaan de slotklim de overige favorieten moesten laten gaan. We startten deze wedstrijd met meerdere ijzers in het vuur. Helaas mist Tobias na zijn eerste goede deel van het seizoen wat koersritme. Hij zal de komende dagen verbeteren. Jonas heeft na de Clasica San Sebastian wat fysiek malheur ondervonden, waardoor hij gehinderd is in zijn voorbereiding op deze koers. Ondanks deze tegenslagen is er nog genoeg om voor te vechten in de komende dagen. We zullen iedere dag ons best doen om mee te strijden voor de dagzege. Daarnaast zal het klassement beslist worden op de details. Met Mike en George op slechts een paar seconden van de huidige leider maken we nog een goede kans.”