Tolhoek tweede in koninginnenrit en algemeen klassement Ruta del Sol

Antwan Tolhoek is met een tweede plaats in de koninginnenrit van de Ruta del Sol opgeschoven naar de tweede stek in het algemeen klassement. De Zeeuw moest in de laatste meters van de derde etappe buigen voor Miguel Angel Lopez. Nathan Van Hooydonck reed de gehele dag in de aanval en verrichte daarna nog werk voor Tolhoek.

Vroeg in de etappe kregen tien renners de kans om te ontsnappen. Van Hooydonck oogde sterk en kreeg samen met zijn medevluchters een maximale voorsprong van ruim drie minuten.

De koers ontplofte uiteindelijk op de voorlaatste berg. Lopez besloot de knuppel in het hoenderhok te gooien. De Colombiaanse berggeit zag even later Tolhoek in zijn wiel, die mede door de helpende hand van de teruggezakte Van Hooydonck kon postvatten in het front van de wedstrijd. In de laatste meters bleek de sprint van Lopez te machtig voor Tolhoek.

"De prestatie van vandaag mag een teamprestatie genoemd worden."

Antwan Tolhoek

“Een prima dag vandaag”, aldus de runner-up. “Net als in de afgelopen dagen ben ik heel blij met de manier waarop de ploeg heeft gereden. We zijn zonder absolute kopman gestart aan deze wedstrijd. Door de prestaties van de afgelopen dagen is het kopmanschap nu een beetje bij mij terecht gekomen. Terwijl de jongens alle vrijheid hebben om voor hun eigen kansen te rijden, helpen ze mij toch telkens weer. Het is mede door de ploeg dat ik hier een superdag beleef. De prestatie van vandaag mag een teamprestatie genoemd worden.”

De Zeeuw merkte in de koers dat Lopez eveneens een sterke dag had. “Lopez was vandaag nog iets beter dan ik. Ik wist dat hij me zou counteren als ik zou aanvallen. Daarmee zou ik mijn eigen graf graven. Desalniettemin ben ik er in blijven geloven tot de laatste meters. Helaas werd in de sprint al snel duidelijk dat hij sterker was dan ik. De komende dagen zullen in het teken staan van het klassement”, verwacht Tolhoek.

"Als ploegleider kan ik enkel zeggen dat de jongens vandaag stuk voor stuk goed gereden hebben."

Robert Wagner

Robert Wagner toonde zich na afloop een trotse ploegleider: “Het plan was om iemand mee te hebben in de ontsnapping van de dag. Dat lukte in de persoon van Nathan. Antwan gaf voor de start van de Ruta del Sol al aan dat hij zich goed voelt en in een goede conditie verkeert. De aankomsten van de afgelopen dagen waren niet in zijn voordeel, daarvoor mist hij de explosiviteit. Vandaag kende het parcours veel hoogtemeters en dat is zijn terrein. Helaas was Lopez een maatje te groot en was de tweede plaats het maximaal haalbare. Als ploegleider kan ik enkel zeggen dat de jongens vandaag stuk voor stuk goed gereden hebben. Ook Nathan toonde zich van zijn beste kant. Morgen wordt zoals het er nu naar uitziet een rit voor de sprinters. Dan moeten we weer waakzaam zijn.”