Tolhoek op zucht van top tien in Ruta del Sol, materiaalpech nekt Harper

Antwan Tolhoek is in de vierde etappe van de Ruta del Sol net buiten de top tien geëindigd. De Zeeuwse klimmer van Team Jumbo-Visma kwam in de laatste bergetappe als twaalfde over de streep in het eerste achtervolgende groepje op 1.14 van etappewinnaar Jack Haig. In het klassement staat Tolhoek nu elfde op 3.20 van leider Jakob Fuglsang.

Chris Harper kon zijn goede klassement door materiaalpech niet verdedigen. De Australiër kreeg op het moment dat Astana en Bahrain-Mclaren hard doortrokken te kampen met kettingproblemen, waardoor hij van fiets moest wisselen. Harper werd door zijn Team Jumbo-Visma ploeggenoten opgewacht. Hij kwam aan de voet van de slotklim bijna terug aansluiten, maar zag de kop van de wedstrijd uiteindelijk nooit terug.

Lennard Hofstede kleurde mee de koers. De Zuid-Hollander zat voor de tweede dag op rij mee in de vlucht van de dag. Die kreeg maximaal een voorsprong van bijna drie minuten, maar werd aan de voet van de Alto del Purche ingelopen. Tolhoek klom vervolgens lang mee met de besten, maar moest passen toen onder anderen Fuglsang, Landa en Haig ten aanval trokken.

“Ik ben vandaag op mijn plaats geëindigd,” aldus Tolhoek. “Ik zat in een achtervolgend groepje achter de beste vijf in koers. Die reden bergop te hard voor mij. Op de korte klimmetjes kan ik ze goed bijbenen, maar op het langere klimwerk kom ik nog iets tekort. De ploeg heeft vandaag geweldig gereden. Paul, Bert-Jan, Taco en later ook Lennard hebben mij goed ondersteund zoals ze de hele week al gedaan hebben. Ik voel mij goed en de power komt er ook aan. Dus hier kunnen we mee verder voor de rest van het seizoen. Tijdrijden is niet zo mijn ding, maar ik ga morgen nog een keer alles geven en zo goed mogelijk proberen te finishen.”

“Antwan en Lennard hebben uitstekend gereden, maar het is vooral zuur voor Chris dat hij zijn goede klassering niet kon verdedigen,” aldus ploegleider Arthur van Dongen. “We wisten dat er een lastige afdaling kwam met een slecht wegdek en we wilden daar van voren zitten. Dat zaten we ook. Maar op het klimmetje net ervoor kreeg Chris te kampen met materiaalproblemen, net op het moment dat ze doortrokken. De ploeg heeft erna uitstekend werk geleverd en Chris reed een goede laatste klim, maar heeft de kop van de wedstrijd nooit meer gezien.”