Team Jumbo-Visma Women weert zich kranig in Ronde van Mouscron

Team Jumbo-Visma Women heeft de derde editie van de Ronde van Mouscron mede kleur gegeven. Eva van Agt ging vroeg in de wedstrijd solo ten aanval en werd uiteindelijk in de slotfase ingerekend door een selecte groep. De wedstrijd werd gewonnen door Martina Fidanza.

Met een jonge ploeg ging Team Jumbo-Visma Women van start in de Belgische eendagskoers, die bestond uit vijf rondes van 24 kilometer. Voor Noemi Ruegg was de wedstrijd na twee rondes echter al voorbij. De Zwitserse kwam ongelukkig ten val en kon haar weg niet vervolgen. Op een flinke wond op haar elleboog na lijkt de schade mee te vallen.

Nadat het peloton in tweeën was gebroken, zag Van Agt haar kans schoon om in de aanval te gaan. De 26-jarige renster kreeg niemand met zich mee en hield in haar eentje lang stand. Na een aanval van zo’n veertig kilometer werd de Nijmeegse weer ingerekend door het overgebleven peloton dat zich opmaakte voor de sprint. Daarin eindigde Van Agt uiteindelijk als zeventiende.

"Als ik zie hoe de meiden gestreden hebben, vind ik dat serieus knap"

Rutger Tijssen

"Als ik zie hoe de meiden gestreden hebben, vind ik dat serieus knap", vertelt Rutger Tijssen, sporttechnisch manager van Team Jumbo-Visma Women. "Het plan was om attractief te koersen, want dat vind ik passen bij hetgeen we naartoe willen groeien. Ik denk dat je op die manier sterker wordt en het spel leert te spelen. Het is jammer dat we Noemi door een ongelukkige val kwijt raakten, maar Eva en Nienke hebben goed ploegenspel gespeeld."

"Als je op deze manier de koers maakt en ervoor zorgt dat rensters op hangen en wurgen bij de finish komen, kan ik niets anders dan concluderen dat we een sterke wedstrijd hebben gereden. Natuurlijk koop je daar niks voor, want het gaat om resultaat, maar hier kunnen we zeker mee verder."