Team Jumbo–Visma Women niet bij de besten in seizoensafsluiter

Team Jumbo-Visma Women is er in de Ronde van Drenthe niet in geslaagd de finale kleur te geven. In de laatste race van het seizoen eindigde Romy Kasper op de vijftiende plek. De Duitse renster was daarmee de eerste van Team Jumbo-Visma Women die over de finishlijn bolde.

Voor de start kreeg de ploeg een tegenslag te verwerken. Riejanne Markus bleek niet voldoende hersteld van een griep en moest verstek laten gaan. Het overgebleven viertal bestaande uit Kasper, Teuntje Beekhuis, Karlijn Swinkels en Anouska Koster liet zich echter niet uit de weg slaan. Zij lieten zich gedurende de dag nadrukkelijk zien in de achtervolging op verschillende kopgroepen.

In de finale moest driemaal de VAM-berg beklommen worden. Op de voorlaatste beklimming hadden de troepen van Team Jumbo-Visma Women het al lastig, maar lieten zij zien over doorzettingsvermogen te beschikken. Tijdens de laatste beklimming van de scherprechter bleken de versnellingen van enkele andere rensters het viertal te machtig.

"Ondanks dat we maar met vier rensters aan de start stonden, hebben we gereden voor zes."

Karlijn Swinkels

“Ondanks het resultaat hebben we er van genoten”, gaf Swinkels te kennen. “Deze editie van de Ronde van Drenthe was een van de langste wedstrijden van het seizoen. We hebben als ploeg erg sterk gereden. Ondanks dat we maar met vier rensters aan de start stonden, hebben we gereden voor zes. De gehele dag waren we alert en hebben we de kaas niet van het brood laten eten. In de finale misten we net de kracht en de energie om met de besten mee te kunnen. We nemen weer voldoende leerpunten mee uit deze wedstrijd. Het afgelopen seizoen is iedere renster stuk voor stuk gegroeid en hebben we voldoende lessen opgedaan waarmee we aan de slag kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat we volgend seizoen een nóg sterker Team Jumbo-Visma Women gaan zien.”

UCI Women's WorldTour Ronde van Drenthe

One day race