Team Jumbo-Visma Women komt na dappere wedstrijd net tekort in Strade Bianche

Ondanks een hoog tempo in de openingsfase en een mooie aanvalspoging van Karlijn Swinkels, kon Team Jumbo-Visma Women geen rol van betekenis spelen in de finale van de Strade Bianche Donne. Riejanne Markus behaalde op de achtergrond een knappe negende plek.

Agressief rijden om de favorieten voor te blijven: dat was het plan voor aanvang van de eerste Italiaanse voorjaarsklassieker. Al snel in de wedstrijd bepaalden de rensters van de geel-zwarte formatie het tempo in het peloton, dat een lange tijd samenbleef.

Op ruim veertig kilometer van de streep koos Karlijn Swinkels voor de aanval. “Het plan was om te demarreren”, vertelt de 24-jarige renster van Team Jumbo-Visma Women. “Al was het niet de bedoeling dat ik alleen op kop zou komen. Ik hoopte dat er sneller iemand zou aansluiten uit de achtergrond, want alleen rijden kostte me veel energie. Ik denk dat het een goede aanval was. Het is dan ook de Strade Bianche, dus het is beter om hier vooruit te zitten.”

Met nog dertig kilometer te gaan moest Swinkels medevluchter Kristen Faulkner laten gaan. “Gelukkig kon ik nog even aansluiten bij de achtervolgende groep. Daar kon ik Riejanne goed afzetten voor de beslissende grindstrook.”

"Veel meer dan een negende plaats zat er niet in"

Riejanne Markus

Riejanne Markus kijkt tevreden terug. “We hadden lange tijd alles onder controle met de ploeg. We reden heel goed. Karlijn zat voorop en dat wilden we graag. Op grindstrook zeven ontplofte de wedstrijd. Ik moest er een gaatje laten, waarna ik in de tweede achtervolgende groep terechtkwam. De laatste vier kilometer kon ik daaruit nog demarreren”, zegt de regerend Nederlands kampioene. “Vandaag was ik net iets minder in vorm dan van vorige week. Maar met deze plaats in de top tien kunnen we zeker tevreden zijn. Veel meer zat er niet in”, besluit ze.