Team Jumbo-Visma schittert met geel, groen en bollen op Champs-Élysées

Jonas Vingegaard heeft de Tour de France gewonnen. De Deen van Team Jumbo-Visma wist veilig over de finish te komen op de Champs-Élysées, waardoor de eindzege definitief binnen is. Naast de gele trui won Vingegaard ook de bollentrui voor beste klimmer. Wout van Aert bleek ongenaakbaar in de strijd om het groen en won daarnaast de superstrijdlust. Daarnaast wist de Nederlandse equipe maar liefst zes etappes te winnen. Voor Team Jumbo-Visma is het de succesvolste Ronde van Frankrijk in de historie.

Vingegaard veroverde in etappe elf naar de Col du Granon, die hij won, de gele leiderstrui en stond deze niet meer af. “Dit betekent alles voor me”, beschrijft de Deen zijn eindwinst. “Het is de meest prestigieuze prijs in het wielrennen. De allergrootste wedstrijd ter wereld. Het maakt me trots dat ik dit succes met mijn gezin kan delen. We hebben in de voorbije weken als ploeg fantastisch gepresteerd. We gaan dit zeker vieren. Ik wil ieder lid van de ploeg bedanken. Zowel de renners als alle stafleden. Sinds vorig jaar geloofde ik erin dat ik de Tour kan winnen. Dat mijn droom nu werkelijkheid is geworden, is niet te beschrijven. Dit is het mooiste moment uit mijn leven.”

"Dit is het mooiste moment uit mijn leven"

Jonas Vingegaard

“Hier hebben we zolang naar gestreefd”, vertelt teambaas Richard Plugge trots. “Zes jaar geleden hebben we met zijn allen een plan uitgestippeld. We hebben geïnvesteerd in onder meer talentontwikkeling, materiaal, mankracht, kennis en kunde. Op een dag als vandaag komt het werk van de afgelopen jaren allemaal tot een uitbarsting. We hadden vooraf niet kunnen bedenken dat deze Tour de France zo’n daverend succes zou worden voor onze ploeg. We winnen het geel en groen, de bolletjestrui, zes etappes en de prijs voor de superstrijdlust. Ik heb andermaal gezien hoeveel mensen betrokken zijn bij Team Jumbo-Visma. De inzet van al deze mensen is goud waard. We gaan met zijn allen genieten van deze successen. Komende week gaat de knop om en begint de voorbereiding op de Ronde van Frankrijk van volgend jaar.”

Sportief directeur Merijn Zeeman steekt zijn enthousiasme ook niet onder stoelen of banken. Zeeman legde mede de basis voor de wijze waarop de ploeg zich binnen enkele jaren opwerkte naar een van de beste wielerteams van de wereld. “Dit is bizar. Ik heb nauwelijks woorden om dit succes te beschrijven. Dit was onze droom. Hier hebben we jaren naartoe gewerkt. Dag in, dag uit waren we bezig met maar één doel. We hebben de Tour gewonnen, de grootste wedstrijd ter wereld. Het is moeilijk te bevatten op dit moment. Ik moet er nog een beetje van bekomen. Ik heb ontzettend veel bewondering voor de jongens die onder deze druk zo kunnen presteren. Dit team verdient dit het allermeest van iedereen”, aldus Zeeman.

"De Tour de France winnen als ploeg is echt iets waar ik als klein jongetje van droomde"

Wout van Aert

“Het waren drie fantastische weken. Ik ben apetrots om hier een deel van uit te mogen maken”, klinkt het bij monde van drievoudig ritwinnaar, eindwinnaar van het puntenklassement en de winnaar van de prijs voor de superstrijdlust Van Aert. “We hebben aangetoond over een zeer sterk team te beschikken. Vooraf spraken we uit dat we voor zowel de gele als de groene trui wilden gaan. Daar zijn we meer dan in geslaagd. Het emotioneert me. De Tour de France winnen als ploeg is echt iets waar ik als klein jongetje van droomde.”

De eindwinst van Vingegaard zorgde ervoor dat de zegeteller van Team Jumbo-Visma in 2022 op 33 staat.

Tour de France

Stage 21