Team Jumbo-Visma beleeft moeilijke dag in Volta Limburg Classic

Zowel de mannen- als de vrouwenploeg van Team Jumbo-Visma kwam vandaag in actie in de Volta Limburg Classic. Bij haar wegdebuut reed Fem van Empel verdienstelijk naar de achtste plek. In de mannenwedstrijd speelden de geel-zwarten geen grote rol van betekenis in een kletsnatte editie van de Limburgse koers.

Volta Limburg Classic vrouwen

Veel aandacht was er voor Fem van Empel in Eijsden. De 20-jarige wereldkampioene veldrijden maakte in de Volta Limburg Classic haar debuut op de weg. Een lange tijd reden twee rensters uit het SD Worx-kamp voorop. De rensters van Team Jumbo-Visma controleerden het tempo in het peloton. Toen alles terug samentroepte ging Mischa Bredewold solo. In de achtervolging op de leidster werd er vooral gekeken naar Van Empel. “Ik zat goed in de wedstrijd en had heel goede benen, maar dan moet je wel wat medewerking krijgen. Dat was niet het geval. Ik had het gevoel dat het vooral ik tegen SD Worx was vandaag”, aldus de Nederlandse.

Ploegleider Rutger Tijssen zag de wedstrijd als een goede leerschool voor de jonge rensters. “Zelf het initiatief nemen lukte niet. Een andere ploeg was gewoon sterker. Daardoor reden we vanaf het begin in de verdediging, maar dat is een mooi leermoment. De rensters konden vandaag ervaren hoe het is om mee in de finale te zitten. Fem heeft eigenlijk niet volledig kunnen laten zien wat ze in zich heeft. Dat is balen, maar we kunnen hier zeker mee verder.”

Volta Limburg Classic mannen

Chaos troef in de openingsfase van de mannenwedstrijd. Johannes Staune-Mittet en Colby Simmons maakten de sprong naar de leiders, nadat de koers even was geneutraliseerd omdat de kopgroep verkeerd was gereden. Na een versnelling van Eenkhoorn, Van Gils, Herregodts en de uiteindelijke winnaar Groves moesten zij echter de rol lossen. Nadat het viertal een ruime kloof sloeg, speelde Team Jumbo-Visma geen rol van betekenis meer in de kop van de wedstrijd.

Staune-Mittet eindigde als eerste Team Jumbo-Visma-renner op de veertiende plek. Ook Colby Simmons bemachtigde een plek in de top twintig. De 19-jarige Amerikaan werd zeventiende.