Swinkels toont zich met aanval in Nokere Koerse

Karlijn Swinkels heeft zich in Nokere Koerse nadrukkelijk laten zien. De Brabantse reed in de koude en natte weersomstandigheden langere tijd in de aanval. Ze was uiteindelijk met een zeventiende plek de beste geklasseerde renster van Team Jumbo-Visma.

De koers met de nodige kasseienstroken en korte, venijnige klimmetjes bleef lang gesloten. Swinkels koos iets over halfweg koers het hazenpad. Ze kreeg een maximale voorsprong van vijfentwintig seconden voordat ze werd ingerekend door het peloton. Uiteindelijk bleven er drie rensters voorop. Swinkels, Nancy van der Burg en Romy Kasper kwamen voor Team Jumbo-Visma in het achtervolgende peloton over de streep. Anna Henderson kwam ten val en moest de strijd staken.

"Ik zag een moment om weg te rijden en zo voorin aan de kasseien te beginnen"

Karlijn Swinkels

“Het was vandaag lastig om elkaar te vinden in het peloton en om de posities vast te houden,” aldus Karlijn Swinkels. “Ik zag een moment om weg te rijden omdat de snelheid er volledig uit was. Het leek mij een goed moment om uit het hectische peloton te ontsnappen en zo voorin aan de kasseien te beginnen. In de finale werd hard gereden waardoor we elkaar een beetje kwijtraakte voor de eindsprint. We hebben veel geleerd van deze wedstrijd. Fysiek zijn we allemaal in orde, het is nu de taak om de krachten te bundelen om samen resultaten te gaan halen in de komende koersen.”

"We hebben veel van deze wedstrijd geleerd en nemen die leermomenten mee naar volgende week."

Lieselot Decroix

Ploegleider Lieselot Decroix beaamt het relaas van haar renster. “Het was een hectische koers door de regen en de sterke windkracht. Echt Flandrien weer. We waren al vroeg in de koers onthoofd nadat Anna ten val was gekomen. Na controle in het ziekenhuis lijkt de schade mee te vallen. In de finale zaten we uiteindelijk met drie rensters in het peloton. We hebben veel van deze wedstrijd geleerd en nemen die leermomenten mee naar volgende week.”