Swinkels sprint naar tweede plaats in eerste etappe Simac Ladies Tour

Team Jumbo-Visma is de Simac Ladies Tour gestart met een tweede plaats. Karlijn Swinkels reed op Nederlandse bodem een sterke wedstrijd die werd beloond met een tweede plek én bolletjestrui. Het uitvallen van Coryn Labecki, die de strijd al vroeg moest staken door een valpartij, is een flinke domper voor de ploeg.

"Het was een goede, maar tegelijkertijd ook slechte dag”, aldus Swinkels. “We verliezen Coryn. Het is niet fijn om een meerdaagse wedstrijd op deze manier te beginnen.” Het bleef niet bij één valpartij in de vlakke eerste etappe. Ook Riejanne Markus en Noemi Rüegg waren betrokken bij een crash en konden om die reden niet mee zitten in de ontsnapping.

“Er waren veel waaiers en dan is het vechten voor een plek”, vertelt Swinkels over het moment van de valpartij. “Uiteindelijk zaten wij met drie dames vooraan en besloten we om door te rijden. Veel ploegen zaten er met een beetje een dubbel gevoel in, omdat de kopvrouwen in de groep erachter zaten.”

"Heel erg blij met mijn eerste World Tour-podium!"

Karlijn Swinkels

Onderweg wist Swinkels de sprint voor de bolletjestrui te winnen en kwam ze in Lelystad als tweede over de finish, vlak na Lorena Wiebes. “Ik ben blij met dit resultaat. Het is mijn eerste World Tour-podium. Je wordt niet zomaar tweede. Lorena is nu eenmaal supersnel. Dit was het hoogst haalbare, the best of the rest laten we maar zeggen.”

Swinkels kijkt met veel vertrouwen vooruit naar de komende dagen. “We staan nu hoog in het klassement. Vrijdag wordt een zware dag met veel hoogtemeters. De tijdrit in het weekend is heel technisch en dat ligt mij wel. Er kan nog van alles gebeuren. Een wedstrijd als deze laat zich niet makkelijk voorspellen.”