Swinkels grijpt net naast podium Festival Elsy Jacobs

Met een negende plaats in de laatste etappe van Festival Elsy Jacobs mist Karlijn Swinkels nipt het podium in het eindklassement. Ze besluit de Luxemburgse wedstrijd met een vierde plaats op achttien seconden van de winnares Emma Norsgaard. Anouska Koster en Riejanne Markus eindigden respectievelijk op plaats zes en negen.

Met maar liefst drie rensters in de top tien van het algemeen klassement begon Team Jumbo-Visma Women aan de slotetappe in Garnich. Swinkels, Koster en Markus stonden allen binnen twaalf seconden van leidster Norsgaard, waardoor alles nog mogelijk was in de laatste etappe. De minimale verschillen in het klassement zorgden ervoor dat de vrouwenformatie van Jumbo-Visma niet de enige ploeg was die er een aanvallende koers van wilde maken.

Met minder dan dertig kilometer te gaan ontplofte de wedstrijd en kwam een groep van achttien rensters aan de leiding waaronder Swinkels, Koster en Markus. Ondanks de aanvallende tactiek van onder andere de Nederlandse rensters eindigde de etappe wederom in een sprint met de eerste groep.

"We hebben voor de eerste plek gereden en het is jammer dat we daar geen podium aan hebben overgehouden."

Karlijn Swinkels

Swinkels, die vandaag de puntentrui had ingeruild voor de leiderstrui van het jongerenklassement, had stiekem op meer gehoopt: “We hebben een super aanvallende wedstrijd gereden. We zaten met drie rensters in de kopgroep van achttien en dat was eigenlijk de perfecte situatie. We hebben voor de eerste plek gereden en het is jammer dat we daar geen podium aan hebben overgehouden. Tegelijkertijd zijn we vierde in het algemeen klassement en hebben een aantal sterke toptienklasseringen behaald afgelopen dagen. Ik denk dat we tevreden mogen zijn met deze teamprestatie.”