Swinkels en Henderson sprinten naar derde en vierde plaats in openingsetappe Healthy Ageing Tour

Karlijn Swinkels sprintte in openingsetappe van de Healthy Ageing Tour naar de eerste podiumplaats voor Team Jumbo-Visma Women. Anna Henderson wist in de finale op het TT Circuit van Assen de vierde plaats te bemachtigen.

Het open parcours en de harde wind zorgden voor een zware wedstrijd met enkele aanvalspogingen. De ploeg onder leiding van Marco Postma zat echter gedurende de hele koers goed van voren. Anna Henderson en Romy Kasper wisten in de tussensprint zelfs nog een bonificatieseconde te bemachtigen.

"Ik bleef sprinten omdat ik achteraan wilde starten in de tijdrit. Dat ik derde werd had ik echt niet verwacht."

Karlijn Swinkels

“Voor de wedstrijd hadden we afgesproken om bij de tussensprints de leadout te testen zodat we wisten waar we voorin moesten zitten en vanaf hoe ver we hem aan moesten gaan,” vertelt Swinkels. “We reden goed als team. Er waren weinig georganiseerde aanvallen, maar bij bijna iedere aanval zat er iemand van ons bij. In de laatste rondes zaten we super goed bij elkaar, alleen raakten we Anna kwijt die tussen twee treinen in zat. Romy bracht mij naar voren waarna ik vol gas de laatste vijfhonderd meter in ging. Ik bleef sprinten omdat ik achteraan wilde starten in de tijdrit. Dat ik derde werd had ik echt niet verwacht.”

Na een geslaagde eerste etappe kijkt Team Jumbo-Visma uit naar de tijdrit van morgen. De race tegen de klok over ruim veertien kilometer zal plaatsvinden op het Militair Oefenterrein Marnewaard.