Sterke Kraak sprint naar knappe tweede plaats in Grand Prix de Plouay

Amber Kraak is er nét niet in geslaagd de Grand Prix de Plouay op haar naam te schrijven. De 28-jarige renster van Team Jumbo-Visma moest na een slopende koers haar meerdere erkennen in Mavi Garcia, die in een sprint-à-deux aan het langste eind trok.

Linda Riedmann vertegenwoordigde Team Jumbo-Visma in een omvangrijke kopgroep, maar de aanvallers kregen niet al te veel ruimte van het peloton. Op zo’n dertig kilometer van de aankomst werden de vijftien vluchters ingerekend, waarna Kraak haar kans schoon zag om aan te vallen. De voormalig roeister, die twee weken geleden het bergklassement won in de Ronde van Scandinavië, zorgde met haar versnelling voor een schifting in het peloton.

Veertien rensters bleven vooraan over en Kraak was veelvuldig van voren te vinden. Toen de Spaanse Garcia in de slotkilometer demarreerde, was Kraak de enige die kon volgen. Het tweetal liep uit op de rest van de groep en vind de strijd aan om de overwinning. In de laatste oplopende meters was Kraak echter niet bij machte om Garcia te verslaan. Ze zag Garcia een half wiel eerder finishen.

"Met een tweede plek kan ik zeker leven. Dit is een heel mooi resultaat", aldus Kraak na afloop van de race. "Voor mij was het één van de eerste keren dat ik mee kon doen in de finale en dat ging me best goed af. Door mijn geringe ervaring speelde ik het spelletje niet goed. Ik durfde niet achterom te kijken, omdat ik bang was dat de groep terug zou komen. Het was een beetje op safe. Een volgende keer maak ik het Garcia iets moeilijker op de finishlijn."

Kraak sprak van een zware, maar bijzondere dag. "Ik kon me voor het eerst iets sparen in het begin van de wedstrijd. Linda zat in de goede ontsnapping, maar door het achtervolgingswerk van FDJ en Canyon kwam alles terug bij elkaar. Vervolgens deed Linda een mooie lead-out aan de voet van de klim, waarna ik aanviel en in de kopgroep terecht kwam. Ik voelde me best fris op de klimmetjes en heb hard gewerkt om de ontsnapping draaiende te houden."

Classic Lorient Agglomération - Trophée Ceratizit

One day race