Sterk Team Jumbo-Visma toont ambities in Omloop het Nieuwsblad

Team Jumbo-Visma heeft bij de start van het klassieke voorjaar zijn visitekaartje afgegeven. De geel-zwarte brigade kleurde de Omloop Het Nieuwsblad en had met Mike Teunissen lang uitzicht op een podiumplaats. Hij werd uiteindelijk zesde. Een bedrijvige Wout van Aert finishte net buiten de top tien, als elfde.

Wegens de barre weersomstandigheden was het vanaf de eerste kasseistroken en hellingen al oorlog in het peloton. Vijf vluchters kozen het hazenpad, maar werden al ruim voor halfweg koers teruggepakt door het in stukken gescheurde peloton.

Team Jumbo-Visma was continu op de voorgrond te vinden en toonde vaak het initiatief. Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) sprintte naar de zege in Ninove.

De vlucht met Teunissen bleek uiteindelijk de winnende te zijn. De beklimming van de befaamde Muur werd er uiteindelijk iets te veel aan. “Ik voelde me erg goed, maar op een gegeven moment wat minder. Ik voelde wel aankomen dat andere jongens op een bepaald moment beter waren. Wout en Pascal waren heel sterk, daarom heb ik ook gezegd dat ze achter mij konden gaan koersen. We reden een goede race. We hebben ons echt laten zien. Hopelijk kan ik de komende weken op de cruciale momenten wel mee.”

"We laten zien dat we klaar voor de klassiekers zijn."

Wout van Aert

Ploegleider Jan Boven zag ook een sterk Team Jumbo-Visma. “We hebben een goede wedstrijd gereden. Altijd hadden we iemand op de plaats waar we hoorden te zitten. We hoopten natuurlijk dat Mike nog net iets beter was op de Muur, dan rijdt hij zeker voor de overwinning. We hebben uitgestraald dat we klaar zijn voor dit type koersen.”

Van Aert maakte net als Teunissen en Jansen zijn eerste wegkilometers van het nieuwe seizoen. Dat betekende zijn heroptreden op de weg na zijn zware val in de Tour de France.

“De koers ging heel goed. De ploeg heeft altijd in een goede situatie gezeten. Het is jammer dat Mike op de Muur vooraan moest lossen, maar op dat moment kon mijn groep niet meer terugkeren. Ik heb tweemaal geprobeerd om de sprong naar voren te maken, maar er was net wat te weinig steun. Eigenlijk heeft heel de ploeg goed gereden. We laten zien dat we klaar voor de klassiekers zijn. In wedstrijden zoals deze moet alles meezitten. Dat zat het vandaag net niet.”

Amund Jansen moest door een valpartij de strijd vroegtijdig staken. Een wonde is in het ziekenhuis verzorgd en hij maakt het goed.