Staune-Mittet bezorgt Jumbo-Visma Development Team overwinning in Giro del Belvedere

Johannes Staune-Mittet heeft op fraaie wijze de Giro del Belvedere op zijn naam geschreven. De 21-jarige Noor van Jumbo-Visma Development Team toonde zich in het Italiaanse heuvellandschap de sterkste en kreeg de Italiaan Davide De Pretto en ploeggenoot Loe van Belle met zich mee op het podium. Tijmen Graat eindigde als vierde.

In de 84e editie van de Giro del Belvedere kregen de renners een lastige finale voorgeschoteld. Met een dubbele passage van de Montaner, een korte maar steile beklimming met een gemiddelde stijgingspercentage van elf procent, zat het venijn in de staart. Van Belle maakte met vier andere renners deel uit van een sterke kopgroep en werd in de slotfase vergezeld door onder meer Staune-Mittet en Tijmen Graat.

De Noor ging er vervolgens in zijn eentje vandoor en kwam even later solo over de streep. "Het is altijd speciaal om je eerste overwinning van het seizoen te boeken", vertelt een dolblije Staune-Mittet na afloop. "Twee jaar geleden deed ik ook aan deze wedstrijd mee, maar toen had ik niet mijn beste dag. Ik wilde graag nog een keer terugkomen, want ik vind dit een hele mooie wedstrijd. Dat ik hem nu winnend afsluit, is supermooi."

Staune-Mittet is zijn ploeggenoten dankbaar voor de goede samenwerking. "We zijn hier met een heel sterk team naartoe gekomen en na onze derde plek van vorig jaar met Per Strand Hagenes wilden we dit jaar voor de overwinning gaan. In de slotfase zaten Tijmen, Loe en ik van voren en moesten we het proberen uit te spelen. Ik denk dat ik het nog nooit zo spannend heb gevonden of we de goede keuze zouden maken. Het maakte mij niet uit wie er zou winnen, áls er maar iemand van ons zou winnen. Gelukkig is dat gebeurd."

Voor de opleidingsploeg van Team Jumbo-Visma betekende de overwinning van Staune-Mittet, die vanaf volgend jaar profrenner bij de Nederlandse formatie is, de vijfde zege van het seizoen.