Ruegg zevende namens Team Jumbo-Visma Women in Nokere Koerse

Noemi Rüegg is in Nokere Koerse als zevende geëindigd. De jonge Zwitserse renster van Team Jumbo-Visma Women zette haar sprint vroeg in, reed lang bij de voorsten maar beet zichzelf uiteindelijk stuk op de venijnige kasseien. Daarnaast veroverde Rüegg de bergprijs, door onderweg tweemaal punten te sprokkelen.

De Danilith Nokere Koerse, zoals de race voluit heet, voerde de rensters over 125,9 kilometer. De wedstrijd bevatte vijftien kilometer aan kasseien en ruim achthonderd hoogtemeters. De finish lag op de top van de Nokereberg, een uitdaging die de rensters enkele keren passeerden. Een groot gedeelte van de race beproefde één renster haar geluk in de eenzame vlucht. De Duitse Mieke Kröger werd echter op enkele tientallen kilometers voor de finish weer gegrepen.

Kort daarna regende het aanvallen. De rust in het peloton was op zo’n vijftig kilometer van de finish ver te zoeken. Team Jumbo-Visma Women reed in deze fase attent van voren. De ploeg probeerde, onder andere in de persoon van Teuntje Beekhuis, weg te rijden van het peloton, maar dit bleek tevergeefs. De rensters met sprintkwaliteiten konden zich gaan opmaken voor een massasprint. Het was Lorena Wiebes die er uiteindelijk met de zege vandoor ging.

"We hebben onszelf van onze beste kant getoond."

Lieselot Decroix

“Het doel van vandaag was om aanvallend te koersen”, vertelt ploegleidster Lieselot Decroix na afloop. “Dat is naar mijn mening zeker gelukt. We hebben onszelf van onze beste kant getoond. Het lukte helaas niet om te ontsnappen. Halverwege de koers hadden we te maken met een erg rommelige wedstrijdsituatie. Gelukkig is pech ons bespaard gebleven. Noemi voelde zich vandaag goed. Dat liet ze onder meer zien bij de bergsprintjes. De meiden hebben haar naar voren geloodst in de finale. Ondanks dat ze erg vroeg op kop kwam, reed ze naar een mooie zevende plek en bleek ze ook winnares van het bergklassement te zijn. Dat is voor vandaag het maximaal haalbare gebleken. We hebben onszelf hier met een jong team op een goede manier getoond”, sluit Decroix tevreden af.