Roglic wint Luik-Bastenaken-Luik na memorabele sprint

Primoz Roglic heeft Luik-Bastenaken-Luik op zijn naam geschreven. De Sloveen van Team Jumbo-Visma won zijn eerste monument na een memorabele sprint.

Julian Alaphilippe leek op de overwinning af te stevenen, maar stak zijn handen te vroeg in de lucht waardoor Roglic zijn wiel eerder over de streep drukte. De nieuwbakken wereldkampioen werd overigens na afloop ook nog gedeklasseerd wegens een onreglementaire spurt.

Het is voor Team Jumbo-Visma de tweede overwinning in een monument dit jaar. Begin augustus triomfeerde Wout van Aert in Milaan-Sanremo.

De kopgroep van de dag werd aan het begin van de wedstrijd gecontroleerd door onder anderen Tom Leezer. De Nederlander reed zijn laatste wedstrijd als profrenner. Roglic werd vervolgens in de finale constant door zijn ploeggenoten van voren gehouden. Na wat speldenprikjes op Côte des Forges brak het los op de beslissende Côte de la Roche-aux-Faucons. Tom Dumoulin hield het tempo hoog, waarna Alaphilippe aanviel. Roglic, Marc Hirschi en Tadej Pogacar sloten op de top aan. De vier mannen bleven vooruit en moesten het uitmaken in de sprint. Daar trok Roglic uiteindelijk aan het langste eind.

“Dit is ongelofelijk. Het scheelde zo weinig”, vertelt Roglic. “Je moet nooit stoppen met geloven en altijd door blijven gaan tot op de laatste centimeters. Het is een geweldig gevoel. Ik ben heel erg blij dat ik weer weet te winnen en ben erg trots op het team. Tom was heel sterk op de slotklim en ook de andere renners deden geweldig werk. Het was de eerste keer dat ik hier startte. Het stond op mijn wensenlijst om een keer een monument te winnen. Dat is gelukt.”

Dit bericht bekijken op Instagram

Another monument for the team!🔥 #samenwinnen

Een bericht gedeeld door Team Jumbo-Visma cycling (@jumbovisma_road) op

Algemeen directeur Richard Plugge zag Roglic in de Giro d’Italia winnen. “Ik ben heel blij voor hem en het team. Dit is ons tweede monument dit jaar. Het is ongelofelijk wat we doen dit seizoen. Dit was een grote kans voor de ploeg. Na de tegenslag in de Tour komt Primoz geweldig terug. Hij kan goed omgaan met winnen, maar ook met verliezen.”

Voor Leezer was het zijn laatste wedstrijd in het profpeloton. “Het is een raar gevoel. Aan de ene kant is het goed omdat ik last heb van de lichamelijke klachten. Aan de andere kant is het gek om te stoppen. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan.”