Roglic slaat dubbelslag in klimtijdrit en neemt voorschot op eindzege Giro d’Italia

Primoz Roglic heeft op de voorlaatste dag van de Giro d’Italia de Italiaanse wielerwedstrijd naar zijn hand gezet. De Sloveen verpulverde in een klimtijdrit op Monte Lussari de concurrentie, won de etappe en nam de roze leiderstrui over van Geraint Thomas. IJs en weder dienende wint Roglic morgen voor de vierde keer het eindklassement van een grote ronde.

Roglic begon ontspannen aan zijn tijdrit. De kopman van Team Jumbo-Visma klokte op zijn weg naar victorie daarna bij alle tijdmetingen de snelste tijd. De Sloveen startte de dag met 26 seconden achterstand, maar leek deze op de beklimming teniet te doen. Het massaal toegestroomde en enthousiaste voornamelijk Sloveense wielerpubliek schreeuwde Roglic een weg omhoog.

Toch hield de fanschare haar adem even in. Roglic kende een schakelprobleem en moest noodgedwongen van de fiets. Door de vertraging leek de droom van de 33-jarige coureur in duigen te vallen. Roglic zat echter niet bij de pakken neer en vervolgde zijn weg stoïcijns. Op de streep bleek dat de Sloveen veertig seconden voorsprong had op Thomas. Daardoor mocht Roglic zich met veertien seconden voorsprong in de roze leiderstrui hijsen.

“Ik heb er nog niet veel woorden voor”, stamelt Roglic vlak na het binnenhalen van zijn achtste seizoenszege. “Dit zijn de momenten waar je het allemaal voor doet. Zolang er ook maar een sprankje hoop is, is opgeven niet aan de orde. Dat is vandaag ook weer gebleken. Soms verlies je en soms win je. Vandaag zitten we aan de goede kant van de streep. Ik wilde de aanwezige mensen en alle fans van over de wereld trots maken. Dat was mijn grootste doel vandaag. Hopelijk heb ik dat op deze manier kunnen doen. Ik ben supertrots en tevreden. We hebben al onze energie in dit gevecht gestopt en er iedere meter van genoten. Het is extra bijzonder dat het allemaal samenkomt op deze prachtige plek. Het voelt als thuis voor mij. Ik heb mijn hele jeugd op steenworp afstand van hier doorgebracht.”

"Een dag die ik me mijn leven lang zal heugen"

Primoz Roglic

Roglic geeft aan dat er niet veel door hem heenging bij zijn mechanisch ongemak. “Ik heb geen moment aan opgeven gedacht. Dit soort dingen overkomt je nu eenmaal in een wielerwedstrijd. Ik heb mijn hoofd koel gehouden en de ketting er opnieuw opgelegd. Ik hervond mijn tempo en heb alles gegeven tot op de streep. Uiteindelijk bleek dat genoeg voor deze prachtige uitkomst. Er is een hoop gebeurd op weg naar deze overwinning. Ik heb de strijdbijl echter nooit begraven en omringd door de juiste mensen hebben we nu samen deze prachtige prestatie bereikt. Ik had vandaag de goede benen en kon het afmaken. De fans waren werkelijk fantastisch. Een dag die ik me mijn leven lang zal heugen”, vertelt Roglic zichtbaar geëmotioneerd.

“We zijn hier dag in, dag uit voor een heel lange periode mee bezig geweest”, is ploegleider Marc Reef zo trots als een pauw. “Het was een ongelooflijke rit. Een achtbaan van emoties. Primoz had er al heel de dag vertrouwen in. We hadden gedurende zijn race tegen de klok weinig informatie over precieze tussentijden. De ontknoping is uiteindelijk bizar spannend geweest. We hebben altijd geloof in eigen kunnen gehad, alleen was de concurrentie ook supersterk. Dat Primoz na alle tegenslagen in staat is dit te flikken, is nauwelijks met een pen te beschrijven. Een dikke pluim naar heel de ploeg. In deze prachtige omstandigheden met een zee van enthousiaste wielerfans dit succes van dichtbij meemaken, dat is echt iets bijzonders. De fans hebben vandaag wel degelijk een verschil gemaakt. Ze hebben Primoz zoveel energie gegeven, waardoor zijn huzarenstukje uiteindelijk tot wasdom kon komen.”

De tijdritzege van Roglic betekent voor Team Jumbo-Visma de 28e overwinning van het wielerseizoen.