Roglic opnieuw tweede in zware bergrit Ronde van Catalonië

Primoz Roglic is in de derde etappe van de Ronde van Catalonië opnieuw op het podium geëindigd. Na winst in de openingsrit en de tweede plaats in etappe twee, kwam Roglic in de bergetappe richting La Molina andermaal als nummer twee over de meet, vlak achter Remco Evenepoel. De Sloveen behield de leiding in het klassement.

Met vierduizend hoogtemeters voldeed etappe drie van de Catalaanse rittenkoers met recht aan het predicaat bergetappe. Met twee cols van de eerste categorie en eentje van de buitencategorie kreeg het peloton het voor de kiezen in de richting van La Molina. Een zevental renners trok vroeg in de rit ten aanval, maar het septet werd ingerekend nog voor de slotklim goed en wel was begonnen.

Op de eerste steile kilometers van de afsluitende beklimming hield het peloton elkaar nog in een greep, maar op vier kilometer van de streep was het Evenepoel die een eerste aanval plaatste. Roglic gaf de Belg echter geen duimbreed toe en nestelde zich stoïcijns in het wiel van de wereldkampioen. In een verschroeiend tempo reed het tweetal weg van de voltallige concurrentie. In de laatste honderden meters plaatste Evenepoel andermaal een versnelling. Roglic beet op zijn tanden, maar kon niet voorkomen dat zijn opponent met de ritzege aan de haal ging. Roglic streed echter voor elke meter, waardoor hij ook in de vierde etappe mag starten in de leiderstrui.

"De manier waarop het nu gaat stemt mij enkel tevreden"

Primoz Roglic

“Een behoorlijk zware etappe”, zo omschrijft Roglic de rit van vandaag desgevraagd. “Het is behoorlijk nipt, maar ik ben uiteraard blij dat ik nog in de leiderstrui sta. Remco was supersterk en heeft de zege vandaag verdiend. Zelf had ik op het eind van de rit niet de allerbeste benen, maar ik was in staat hem te volgen. Waar de slotklim van gisteren wellicht iets te kort duurde, duurde die van vandaag net iets te lang. Desalniettemin kan ik leven met mijn prestatie van vandaag. De etappe van vrijdag wordt waarschijnlijk de volgende zware beproeving. Ook dan zal ik weer alles geven wat ik in me heb. Ik moet niet vergeten dat ik nog steeds in opbouw zit na mijn blessure. De manier waarop het nu gaat stemt mij enkel tevreden, maar tegelijkertijd moet ik vergenoegd zijn met ieder resultaat. Ik blijf hoe dan ook alles geven, iedere keer weer.”

"We gaan nog een spannend laatste deel van deze wedstrijd tegemoet"

Marc Reef

Ploegleider Marc Reef omschrijft hoe hij de derde etappe beleefde. “We hebben vandaag opnieuw een sterke teamprestatie gezien. In de beginfase nam onze ploeg het heft van de koers in handen. Uiteindelijk nam Soudal-QuickStep de controle over, waarmee duidelijk werd dat zij ook voor ritwinst gingen. Samen met Sepp Kuss zat Primoz goed gepositioneerd in de groep der favorieten. Toen Evenepoel aanging, was Primoz in staat te volgen. Gezien waar hij vandaan komt, is dat een heel goed teken. Evenepoel was vandaag de betere van Primoz. We gaan nog een spannend laatste deel van deze wedstrijd tegemoet. We willen deze koers graag winnen, maar uiteraard kijken we ook al verder vooruit naar de Giro d’Italia. In het hersteltraject van Primoz, waar hij eigenlijk nog steeds inzit, zijn de signalen die hij hier afgeeft supergoed. Duidelijk is dat er nog wel wat werk aan de winkel is, maar we zijn op de goede weg”, besluit Reef realistisch.