Roglic maakt indruk met ritzege en geel in Criterium du Dauphiné

Primoz Roglic heeft Team Jumbo-Visma nog maar eens de zege bezorgd. De Sloveense kopman was oppermachtig op de Col de Porte en klom naar de tweede opeenvolgende zege voor zijn ploeg in het Criterium du Dauphiné. De nationaal kampioen neemt ook de leiding over van ploeggenoot Wout van Aert in het klassement.

Het is voor Team Jumbo-Visma de twaalfde zege in 2020 en de achtste in dertien dagen tijd. Voor Roglic is het zijn vijfde zege van het seizoen.

In de etappe met aankomst op de Col de Porte werd een vroege vlucht gecontroleerd door Tony Martin, Robert Gesink en klassementsleider Van Aert. Nadat Team Ineos zijn werk gedaan had op de slotklim, trok Sepp Kuss vol door met Roglic in zijn kielzog. Bij het ingaan van de laatste kilometer trok Roglic door waarna niemand kon volgen. Tom Dumoulin had aan het begin van de klim materiaalpech en moest net als Steven Kruijswijk iets meer dan een minuut toegeven.

“Het is een mooi resultaat voor onze ploeg,” aldus Roglic. “We laten nogmaals zien dat we ons goed hebben voorbereid voor deze wedstrijden. Het hele team heeft geweldig werk geleverd en ik ben blij dat ik het heb kunnen afmaken. We wisten dat het een lastige etappe ging worden met een zware slotklim. Wellicht de zwaarste deze week. We hebben de etappe vanaf het begin gecontroleerd. De jongens zijn erg sterk en we hebben het perfect afgerond. Ik ben heel blij met deze zege. Met de Tour de l’Ain en deze zege mag ik zeker niet klagen. Ik ben blij met elke wedstrijd die ik dit jaar kan rijden en ik ben erg blij met de manier waarop het nu gaat. Zowel voor mij als voor de ploeg. Maar we zijn er zeker nog niet. Het gaan nog drie zware dagen worden en we moeten scherp en gefocust blijven.”

Sepp Kuss stond Roglic tot in de laatste kilometer bij en maakte een ijzersterke indruk. “Ik voelde me erg goed. Het tempo van Team Ineos was hoog vanaf het begin van de klim en het was vooral een kwestie van je ritme houden en volgen. Toen die mannen weg waren, trok ik het tempo verder omhoog omdat ik wist dat Primoz het op zo’n aankomst kan afmaken. En dat heeft hij gedaan, en hoe! We hebben nogmaals bewezen dat we als ploeg prima kunnen samenwerken en dat het zelfvertrouwen erg groot is. Ik kijk al uit naar de komende dagen.”