Roglic kroont zich voor het eerst tot eindwinnaar Ronde van Catalonië

Primoz Roglic heeft na Tirreno-Adriatico ook de Ronde van Catalonië op zijn naam geschreven. De Sloveen van Team Jumbo-Visma weerstond in de slotrit naar Barcelona meerdere aanvallen van Remco Evenepoel en bleef de Belg in het eindklassement zes seconden voor. Met de overwinning in de Catalaanse rittenkoers voegde Roglic een nog ontbrekende prijs toe aan zijn palmares.

Roglic verdedigde in de laatste rit een voorsprong van tien seconden op Evenepoel, die zich niet zomaar wilde neerleggen bij een tweede plek. Tijdens de tweede beklimming van de Montjuic, die in totaal zes keer beklommen moest worden, viel Evenepoel voor het eerst aan. Roglic en Marc Soler waren de enige twee die konden volgen.

Het drietal pakte al snel een minuut voorsprong op het peloton en na een nieuwe aanval van de wereldkampioen bleef alleen Roglic over. De twee maakten er opnieuw een titanengevecht van, maar Roglic wist op de top van de laatste beklimming dat de eindzege binnen was. In de sprint om de ritzege trok Evenepoel aan het langste eind en stelde Roglic zich tevreden met de eindoverwinning.

"Ik ben heel blij", reageert Roglic na afloop. "De Ronde van Catalonië ontbrak nog op mijn erelijst. Dat ik die nu heb gewonnen betekent heel veel voor me. Ik voel me vereerd en gelukkig dat ik één van de langst bestaande wedstrijden op mijn palmares heb staan."

"Ik wist dat Remco het vandaag nog een keer zou proberen"

Primoz Roglic

Roglic vindt dat zijn ploeggenoten de afgelopen dagen van grote waarde zijn geweest. "Het team heeft me geweldig geholpen. Mijn ploeggenoten beschermden me de hele dag en hielden me continu op de goede positie. Gelukkig had ik zelf ook de benen om met Remco mee te gaan. Ik wist dat hij het vandaag nog een keer zou proberen."

Roglic kan terugkijken op een succesvolle voorbereiding op de Giro d’Italia, die over zes weken van start gaat. Nadat hij eerder deze maand al de beste was in Tirreno-Adriatico schreef hij in Catalonië ook de tweede rittenkoers van dit seizoen op zijn naam. "We hebben een geweldige week achter de rug met z’n allen. Ik heb weer een aantal mooie stappen gemaakt en hoop die lijn de komende weken door te trekken."

Ploegleider Merijn Zeeman is diep onder de indruk van het optreden van Roglic. "Dit is ongelooflijk. Na het oplopen van zijn schouderblessure heeft hij een hele tijd niet op de fiets gezeten. Dat hij bij zijn terugkeer meteen twee World Tour-wedstrijden weet te winnen, hadden we nooit verwacht."

Zeeman beseft echter dat er nog werk aan de winkel is. "Wat vandaag goed is, is morgen niet meer goed. We moeten elke dag verbeteren om in de Giro in topvorm aan de start te staan."

In zijn tweede wedstrijd van dit jaar legde Roglic vandaag beslag op zijn zevende seizoenszege.