Roglic klimt glansrijk naar zege in Milaan-Turijn

Primoz Roglic heeft voor de tweede maal in vier dagen tijd een Italiaanse najaarsklassieker op zijn naam geschreven. De kopman van Team Jumbo-Visma bond in Milaan-Turijn op de slotklim naar de basiliek van Superga op indrukwekkende wijze een sterk deelnemersveld aan de zegekar.

Een kopgroep van zes reed al vroeg in de koers weg. Ondanks een voorsprong van vier minuten bleek de vlucht geen lang leven beschoren. Door de wind ontstonden er waaiers. Zodoende waren de renners met ambitie niet langer in de gelegenheid krachten te sparen voor de scherprechter van de dag, de dubbele beklimming van Superga.

Roglic bleek bij de pinken en zag in een kopgroep van om en nabij de twintig renners ook ploeggenoten Tobias Foss en Michel Hessmann postvatten. De twee laatstgenoemden aarzelden niet en besloten het tempo flink de hoogte in te jagen in dienst van hun Sloveense kopman. Op de beklimming dunde de voorste groep uit en wisten enkele renners van achteruit de sprong naar de groep aan het front te maken. Een heuse elitegroep zette zo koers richting de slotbeklimming naar de basiliek.

Adam Yates bleek in goeden doen en versnelde nadat Mauri Vansevenant al een poging had gewaagd. Roglic zag dat de concurrentie niet harder kon en de Sloveen tastte nogmaals diep in zijn krachtenarsenaal. De Olympisch kampioen tijdrijden sloot aan bij Yates, pareerde stoïcijns enkele speldenprikjes en legde de Brit even later op de pijnbank. De Sloveen kwam solo over de streep en mocht voor de dertiende maal het zegegebaar maken in deze jaargang. Het aantal zeges van Team Jumbo-Visma stijgt door de overwinning van Roglic naar vierenveertig, het Olympisch goud meegerekend.

"Ik moet aan het hele team een compliment maken."

Primoz Roglic

“Het was wederom een zware koers”, bekende Roglic. “Gelukkig werkten de benen mee. Ik ben blij dat ik een overwinning heb kunnen toevoegen aan mijn seizoenstotaal. De omstandigheden waren goed. De wind maakte het echter tot een behoorlijk pittige opgave. Het spel was al vroeg in de koers op de wagen. Het deelnemersveld van vandaag was erg sterk. Dat heeft geresulteerd in een zware finale. Ik was in eerste instantie erg blij dat ik kon volgen. Gelukkig kon ik nog uit een ander vaatje tappen en een beslissende demarrage plaatsen die mij uiteindelijk aan de zege hielp. Ik moet aan het hele team een compliment maken. We hebben er samen voor gestreden en startten al vroeg met het controleren van de koers. We waren alert tijdens de waaiers. Deze overwinning is te definiëren als een echte teamprestatie.”

"Ik ben gebrand om mijn seizoen met een zege af te sluiten."

Primoz Roglic

Zaterdag staat Roglic aan de start van de Ronde van Lombardije. De koers van de vallende bladeren is zijn laatste wedstrijd van het seizoen. “Het is zaak om nu snel te herstellen. Zaterdag ligt een mooie uitdaging in het verschiet. Ik ben gebrand om mijn seizoen met een zege af te sluiten. De Ronde van Lombardije stond op voorhand te boek als het grote doel van dit blok Italiaanse eendagskoersen. Het is een monument. De rest spreekt voor zich. We zullen als team ons beste beentje voorzetten om zo optimaal mogelijk op de afspraak te verschijnen. We zullen zien of we zaterdag opnieuw mee kunnen doen voor de overwinning. Voor nu ga ik even genieten van deze overwinning en vervolgens gaat de knop weer om”, besluit Roglic zijn relaas.